در چه شرایط اورژانسی باید سگ خود را نزد دامپزشک ببریم؟

اگر شما صاحب یک سگ زیبا هستید، برای مراقبت بهتر از سگ دلبندتان باید مواردی که نیاز است، او را فورا نزد دامپزشک ببرید را بشناسید، در این مقاله، مواردی را که نیاز است شما سگ زیبایتان را نزد دامپزشک ببرید بررسی خواهند شد.
این موارد عبارتند از:
خونریزی
استفراغ
غرق شدگی
انسداد مجاری ادرار
برق گرفتگی
غش کردن
تشنج
تصادف با ماشین
واکنش‌های آلرژیک
اسهال
یبوست

 

1.خونریزی

اگر سگ شما بر اثر حادثه دچار زخم بزرگی شده است که در حال خونریزی میباشد، باید سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید. مهم‌ترین کار در کمک‌های اولیه زخم‌های خونریزی دهنده، جلوگیری از دست دادن حجم زیادی از خون توسط حیوان است. زیرا در صورتیکه این کار انجام نشود حیوان دچار شوک خواهد شد.

1-  با استفاده از یک گاز استریل بر روی محل خونریزی فشار متناسب بیاورید. اگر گازهای استریل خونی شدند بر روی آنها گازهای جدید بگذارید و همچنان فشار دهید.
2-  با استفاده از گاز استریل و یا پارچه‌ای تمیز، دور اندام خونریزی کننده را ببندید و با استفاده از چسب آنرا ثابت نمائید.
3-  اندام حرکتی که دچار خونریزی شده است را بالا بگیرید. البته در صورتی مجاز به انجام این کار هستید که اندام دچار شکستگی نشده باشد.
4-  سگ را فوراً به نزدیک‌ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

 

2.استفراغ سگ

در صورتی که سگ علاوه بر استفراغ یکی دیگر از وضعیت های زیر را نیز دارا باشد؛ او را فوراً نزد دامپزشک ببرید:

–  اگر سگ شما به شدت بی حال است و به صدا کردن شما پاسخی نشان نمی‌دهد.
–  اگر سگ شما بطور متناوب استفراغ می‌کند.
–  یک جسم خارجی خورده باشد (سوزن خیاطی، تیغ ماهی، استخوان و …)
–  اگر هنگامی که شکمش را لمس می‌کنید احساس درد کند.
–  استفراغ سگ خونی باشد و یا به رنگ تیره و با بوی بسیار بد باشد.
–  در صورتی که با انجام کمک‌های اولیه در ظرف مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت استفراغ قطع نشود.

 

3.غرق شدگی

سگ ها عموما شناگران خوبی میباشند. اما آنها می توانند در زمانی که به علت فعالیت شدید بدنی به شدت خسته هستند و یا بعلت افتادن در آب های بسیار سرد، دچار حالت نزدیک به خفگی در آب شوند.

اگر سگ بی هوش شده است، پاهای سگ را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید تا آب از دهان یا بینی خارج شود.
سگ را به پهلو بخوابانید و سر او را کمی به سمت پائین متمایل نمائید.
علائم حیاتی را کنترل نمائید و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید.
سگ را در یک پتو یا پارچه بپیچید.
فورا سگ را به نزدیک ترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. حتی اگر شما با انجام اقدامات فوق بتوانید سگ را احیا نمائید بهتر است سگ را حتما برای معاینه به نزد دامپزشک ببرید چون تجمع مایعات در ریه ها و کاهش دمای بدن در این موارد جان سگ را تهدید می نماید.

4.انسداد مجاری ادرار:

اگر سگ شما به دفعات برای ادرار کردن به خارج از خانه و یا به ظرف مخصوص خود مراجعه می‌کند، اما به مقدار بسیار کم ادرار می‌کند (یا اینکه اصلاً ادرار نمی‌کند) احتمالاً دچار سنگ مثانه شده است.
این وضعیت اورژانسی میباشد. فوراً باید او را به نزدیکترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید. این وضعیت می‌تواند موجب مرگ سگ شما در ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت شود.

علائم خطر:

۱-سگ شما اصلا ادرار نمی کند.
۲-سگ شما به سختی ادرار می کند.
۳-در ادرار سگ شما خون مشاهده شد.

این نشانه ها ممکن است به دلیل انسداد مجاری ادراری باشد که می تواند موجب مرگ حیوان شود. این مشکل در سگ های نر شایع تر میباشد.

 

5.برق گرفتگی

علائم:
سگ ها با گاز گرفتن سیم های وسایل برقی دچار برق گرفتگی می شوند.

در این مواقع بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

1-  برق را قطع کنید و دو شاخه سیمی را که سگ جویده است از پریز خارج نمائید. اگر نمی توانید برق را از فیوز قطع کنید، آنرا از فیوز های مینیاتوری داخل منزل قطع نمائید.

نکته بسیار مهم: اگر جریان برق را از فیوز اصلی و یا فیوز های مینایتوری قطع نکرده اید و دو شاخه سیم برق همچنان به پریز برق متصل است هرگز سعی نکنید تا سیم را از دهان سگ خارج کنید، چون شما نیز دچار برق گرفتگی خواهید شد.
2-  علائم حیاتی سگ را کنترل کنید و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید. کنترل کنید که سگ دچار شوک نشده باشد.
3-  سگ را فورا به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید. حتی اگر سگ یا توله سگ شما به نظر دچار مشکل خاصی نشده است بدلیل وجود خطر تجمع مایعات در ریه ها حتما او را به بیمارستان دامپزشک برده و به دامپزشک نشان بدهید.

6.غش کردن

در غش کردن، سگ شما ممکن است دچار شوک شده باشد و یا دچار تشنج باشد.
از علل شایع دیگر می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ضربان قلب غیر طبیعی
کم خونی
مشکلات ناشی از شکستگی استخوان
مشکلات عصبی
دیابت
مشکلات تنفسی
بیماری قلبی
نارسایی کلیوی یا کبدی
خونریزی شدید (داخلی یا خارجی)
بدون توجه به عامل ایجاد کننده این وضعیت حتما سگ را از نظر علائم حیاتی کنترل کرده و او را به سرعت نزد دامپزشک ببرید.

7.تشنج

تشنج در اغلب موارد زندگی سگ شما را تهدید نمی کند اما اگر سگ شما تازه زایمان کرده و دچار تشنج شده است ممکن است دچار کمبود کلسیم خون شده باشد. این وضعیت اورژانسی است و شما بدون تلف کردن وقت باید فورا او را نزد دامپزشک ببرید.

کارهایی که در زمان تشنج سگ میتوانید انجام دهید:

۱-حفظ آرامش. البته گاهی اوقات گفتنش آسان است اما سعی خودتان را بکنید!
۲-بر احتیاجات سگ خود تمرکز کنید چون معمولا تشنج بلافاصله زندگی سگ شما را تهدید نمی کند.
۳-سعی کنید سگ را به کناری بکشید که دور و برش خالی باشد تا با برخورد با لوازم به خودش و لوازم شما آسیب نرساند. اما حواستان باشد اطرف دهان سگ نباشید. چون بدلیل عدم توانایی در کنترل عضلات، با حرکات جوشی فکش احتمالا دست شما را گاز خواهد گرفت. سگ ها به ندرت به دلیل گیر کردن زبان در دهان، دچار حالت خفگی یا تنگی نفس می شوند. اما این مسئله در سگ هایی که صورت های صاف دارند مثل پاگ ها، ممکن است اتفاق بیافتد.
۴-حتما مدت زمان طول کشیدن تشنج را یادداشت کنید.
۵-اگر تشنج بیش از ۵ دقیقه ادامه یافت حتما سگ را به نزد دامپزشک ببرید. سعی کنید سگ را خنک نگه دارید (او را در حوله یا پتو نپیچید) چون تشنج به تنهایی خود ایجاد افزایش دمای بدن می کند.
6-هرگز اقدام به بیرون آوردن زبان حیوان نکنید و دست خود را نزدیک دهان سگ نبرید. اصلا نگران بلعیدن زبان سگ توسط خودش نباشید.

نژاد های مستعد و پر ریسک برای تشنج:
1-  لابرادورها
2-  گلدن رتریور
3-  ژرمن شفرد
4-  باکسر
5-  ولز
6-  بیگل
7-  انگلیش اسپرینگر
8-  آیرش ستر
9-  پودل
10-داشهوند
موارد ذکر شده دلیل بر این نیست که نژادهای ترکیبی یا دیگر نژادها دچار تشنج نشوند.

8.تصادف با ماشین

همواره سگی را که دچار تصادف شده است باید برای معاینه نزد دامپزشک ببرید. خونریزی های داخلی می تواند متعاقب با تصادف اتفاق افتند و مشکل اینجاست که این خونریزی ها تا ۱۲ الی ۷۲ ساعت پس از تصادف هیچگونه علامت خارجی ندارند. پس در بردن سگ به نزد دامپزشک اصلا کوتاهی نکنید.

کارهایی که در زمان تصادف سگ میتوانید انجام دهید:

1-  لطفا با حفظ خونسردی خود و همراهان مانع از ایجاد استرس شدید در حیوان شوید.
2-  -با پیچیدن سگ در یک پتو یا پارچه سعی کنید آنها را گرم نگه دارید. دهان و بینی باید خارج از پتو باشد که تنفس دچار مشکل نشود. زیاد سگ را تکان ندهید.
3-  اگر حس می کنید که استخوانی دچار شکستگی شده است و یا اینکه ضربه ای به سر سگ وارد شده است سعی کنید حرکت دادن سگ را خیلی محدود کنید و با دقت در حالی که به پهلو او را خوابانده اید در یک پتو قرار داده و سپس پتو را بر روی یک سطح چوبی قرار داده و سگ را به کلینیک دامپزشکی انتقال دهید.
4-  دادن هر گونه دارویی در این شرایط ممنوع است.

9.واکنش‌های آلرژیک

این مشکلات اغلب در ماه های فصل تابستان دیده می شوند اما می توانند در سراسر سال ایجاد شوند.
نشانه های معمول آلرژی عبارتند از:
تورم صورت و اطراف چشم ها
زدن کهیر بر روی شکم
اینها در پوست سگ شما ایجاد خارش و قرمزی می نمایند و سگ شما تمایل به لیسیدن مداوم این محل دارد. گاهی اوقات واکنش های آلرژیک منجر به تورم راه های هوایی و مشکلات تنفسی برای سگ ها می شود. از دیگر نشانه ها تورم سرتاسری بدن، اسهال و شوک است. واکنش های شدید اغلب بعد از چندین گزش نیش اتفاق می افتد. بهتر است در صورتی که این مشکلات سگ را کلافه کرده است با دامپزشک تماس بگیرید.

 

10.اسهال سگ

اسهال، مدفوع با قوام بسیار کم و آبکی میباشد. شما ممکن است همراه با آن خون، موکوس، انگل و یا اجسام خارجی مشاهده نمایید. محتمل ترین علل اسهال در سگ ها خوردن آشغال، خوردن ته مانده غذا ها و تغییر ناگهانی جیره غذایی میباشد. علل دیگر اسهال، عفونت، انگل ها و بیماری ها میباشد.

اگر اسهال سگ همراه با علائمی دیگر از قبیل استفراغ شدید یا بی حالی است، باید حتما او را به نزد دامپزشک ببرید.

نشانه های خطر در سگ ها:

-اگر سگ شما به شدت بی حال است و به صدا کردن شما پاسخی نشان نمی دهد.

-اگر در اسهال، خون مشاهده کردید و یا اسهال به رنگ تیره و یا سیاه بود همراه با بوی بسیار بد

-اگر اسهال شدید بود (از نظر میزان و تعداد بیرون روی)
-اگر اسهال تا ۲۴ ساعت بهبود نیافت.

 

11.یبوست

شایع ترین علت ایجاد یبوست خوردن مواد غیر قابل هضم برای دستگاه گوارش سگ مانند خوردن تکه های استخوان میباشد.
از دیگر عوامل شایع ایجاد یبوست از دست دادن آب بدن است. برای ارزیابی میزان از دست دادن آب بدن می توانید از روش کشیدن پوست کمک بگیرید. در حالت عادی بعد از اینکه پوست شل ناحیه شکم و یا پشت گردن را کشیدید، پوست به سرعت به جای خود باز می گردد. اگر این بازگشت پوست بیشتر از ۲ ثانیه طول بکشد، بدین معناست که سگ شما مقدار زیادی آب از دست داده است و باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز یکی از حالات زیر حتماً سگ را ظرف مدت ۲۴ ساعت نزد دامپزشک ببرید.
–  در صورت تب دار بودن سگ (دمای بالای ۳۹ درجه سانتی گراد)
–  در صورت خونی شدن دما سنج
–  در صورت مقاومت در هنگام ورود دماسنج به مخرج

سخن پایانی:

زمانیکه شما یک حیوان خانگی را به خانه ی خود می آورید، درواقع علاوه بر آنکه یک دوست و همراه عالی برای خودتان انتخاب کرده اید؛ یک مسئولیت بزرگ را نیز پذیرفته اید.
اما ممکن است با آنکه شما تمام تلاش خود را برای مراقبت و نگهداری از آن حیوان کرده اید، حادثه یا سانحه ای ایجاد مشکل نماید.
در این زمان اولین کاری که میتوانید انجام دهید حفظ آرامش و دومین آن مراجعه هرچه سریعتر به دامپزشک میباشد.
با این حال در این مقاله تلاش شد تا مواردی کاربردی در این زمینه برای شما آورده شود. تا پیش از رسیدن به دامپزشک، بهترین عملکرد را داشته باشید.
البته موارد دیگری مانند افت قندخون سگ، عوامل خطر حین زایمان و … نیز وجود دارند که جزو موارد اورژانسی مراجعه به دامپزشک محسوب میگردند. اما به علت اطاله ی مطلب در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته نشد. برای مطالعه ی کاملتر موضوع پیشنهاد میکنیم از سایت کلینیک دامپزشکی روژان استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *