بررسی 0 تا 100 “عوارض دندان مصنوعی تکه ای”

عوارض دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین دندان های مصنوعی است. این نوع دندان مصنوعی به دو صورت کامل و پارسیل ساخته شده در اختیار بیماران قرار می گیرد. با توجه به اینکه دندان مصنوعی تکی به صورت چسبی، تکه ای ثابت، ژله ای و … ساخته شده و به کار برده می شود، در کنار همه مزایا با عوارض و مشکلاتی برای بیماران همراه دارد. لق شدن دندان مصنوعی، پوسیدگی دندان های همجوار، طول عمر کوتاه و جلوه نامناسب از جمله عوارض دندان مصنوعی تکه ای است. بدین ترتیب اگر قصد استفاده از دندان مصنوعی تکه ای دارید، می بایست با محاسن و عوارض دندان مصنوعی تکه ای آشنا شوید. تا راحت تر و بهتر بتوانید در خصوص استفاده از دندان های مصنوعی تکه ای تصمیم گیری کنید. پس تا پایان همراه ما باشید و هرگونه سؤال یا درخواستی که دارید، با کارشناسان و تیم پزشکی ما در وب سایت دکتر الهام وزیری نهاد در میان بگذارید.

به نقل از کلینیک دندانپزشکی سریتا: اغلب ما در طول زندگی دچار شرایطی می‌شویم که مجبور به کشیدن دندان یا به هر دلیلی از دست دادن آن می‌شویم. از دست دادن دندان مخصوصا در ناحیه جلوی دندان باشد می‌تواند تاثیر بدی بر ظاهر داشته باشد بسیاری از افراد در مورد روش‌های جایگزینی یک یا چند دندان سوال می‌پرسند. یکی از روش‌های نسبتا ارزان برای رفع این مشکل استفاده از دندان مصنوعی تکی چسبی است.

اگر فقط یک دندان از دست داده‌اید، گزینه‌هایی برای پر کردن شکاف دارید. به عنوان مثال، می‌توانید یک پروتز دندان مصنوعی تکی چسبی یا پارسیل برای جایگزینی آن تهیه کنید. پروتزها دندان‌های مصنوعی هستند که جایگزین دندان‌های طبیعی شما می‌شوند. برخی از افراد برای بسیاری از دندان‌های از دست رفته پروتز دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر فقط نیاز به تعویض یک یا چند دندان دارند. ایمپلنت دندان جلو نیز گزینه دیگر برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در صورت امکان کاشت ایمپلنت همیشه بهترین انتخاب خواهد بود. اما به هر حال هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند.

به نقل از دکتر قریشی: دندان مصنوعی تکه ای فک بالا و…، از دندان های مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی همرنگ لثه تشکیل شده که به یک بدنه فلزی متصل می شوند. این بدنه فلزی دندان مصنوعی تکه ای فک بالا را در جای خود نگه می‌دارد. دندان مصنوعی تکه ای فک بالا یا پایین برای افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند اما مایل به استفاده از دندان مصنوعی ثابت نیستند، یک گزینه مناسب است.

دندان مصنوعی تکه ای فک بالا یا پایین در صورتی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشد. در این حالت دندان مصنوعی تکه ای فک بالا را می توان با استفاده از دندان های طبیعی، لثه ها، و یک ساختار ارتباطی ساخته شده از پلاستیک و فلز در دهان بیمار نگه داشت. دندان مصنوعی تکه ای فک بالا ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و به جای قلاب، با اتصال های داخلی به روکش های کناری متصل می شود.

به نقل از دکتر الهام وزیری نهاد: زمانی که به دلایل مختلف مثل بالا رفتن سن، پوسیدگی دندان، تصادف و  یک یا چند دندان از بین می‌رود می‌توان از دندان مصنوعی (Dentures) برای پر کردن جای خالی دندان‌ ها و جلوگیری از عوارض بی‌ دندانی استفاده کرد. انواع دندان مصنوعی بر اساس نوع قرارگیری در لثه، کاربرد، جنس بدنه و … مدل‌ های مختلفی دارند و دندانپزشکان بر اساس در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی مثل سلامت استخوان فک و بافت لثه و تعداد دندان‌های از دست بیمار رفته بهترین مدل دندان مصنوعی را پیشنهاد می‌کنند.

پارسیل در لغت به معنای ناکامل است و پروتز‌های تکه‌ای پارسیل در زمان‌هایی که هنوز تعدادی از دندان‌ها در قوس فک سالم مانده باشند استفاده می‌شوند، دندان‌های مصوعی تکه‌ای پارسیل می‌توانند جای خالی حدود ۲۰ عدد دندان از بین رفته را جایگزین کنند، پروتزهای تکه‌های پارسیل بر اساس جنس پایه بدنه مدل‌های مختلفی دارند.

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

به طور کلی دندان مصنوعی تکه ای یک نوع دندان مصنوعی با قابلیت جایگزینی یک یا چند دندان محسوب می شود. این نوع از دندان به صورت تکه ای (پارسیل) و دست دندان کامل فک بالا و پایین ساخته شده و متناسب با نیاز بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی می توان گفت دندان مصنوعی تکه ای به صورت قطعه قطعه ساخته شده و جایگزین دندان های از دست رفته می شود. از این رو نمی توان ست دندان مصنوعی کامل را جزء این نوع از پروتزهای دندانی به حساب آورد. در واقع تکه تکه بودن این دندان های مصنوعی سبب شده تا مشکلات متعددی را برای بیمار و سایر دندان های طبیعی او به وجود بیاورد. به نحوی که سبب شده تا در سال های اخیر کمتر شاهد استفاده از این نوع دندان مصنوعی باشیم. البته روش های مختلفی برای پیشگیری و رفع عوارض دندان مصنوعی تکه ای وجود دارد و در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان و تیم پزشکی ما ارتباط برقرار کنید.

انواع دندان مصنوعی تکه ای

با توجه به شرایط سنی بیمار، سلامت جسمی و ابتلا به بیماری های زمینه ای و وضعیت لثه بیماران، مدل های مختلفی از دندان مصنوعی تکه ای ساخته شده و برای بازیابی دندان های از دست رفته بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. در این خصوص انواع دندان مصنوعی تکه ای به شرح زیر عبارت است از:

* دندان مصنوعی تکه ای متحرک: این نوع از دندان مصنوعی تکه ای شامل دندان‌های جایگزینی است که به یک تیکه پلاستیکی صورتی رنگ یا مشابه با رنگ لثه متصل شده‌ است. دندان مصنوعی تکه ‌ای از یک چهار چوب و گیره‌ های فلزی تشکیل شده، که به دندان ‌های بیمار وصل می شود. که ظاهر کاملاً طبیعی ‌تری داشته و اتصالات دقیق عموماً جلوه زیباتری نسبت به گیره ‌ها دارند.

عوارض دندان مصنوعی تکه ای

* دندان مصنوعی تکه ای کامل: دندان مصنوعی کامل، دندان‌ ها و لثه‌ های پروتزی هستند که برای جایگزین کردن دندان ‌های از دست رفته استفاده می ‌شوند. پس از آنکه همه دندان ‌های باقی‌ مانده بیرون آورده شد و بافت‌ لثه بهبود یافت، دندان مصنوعی تکه ای کامل ساخته شده در هان بیمار قرار می گیرد. البته با توجه به شرایط سنی، جسمی و وضعیت لثه ممکن است این پروسه چند ماه به طول بیانجامد.

نکته قابل توجه اینکه؛ تفاوت عمده بین دندان مصنوعی کامل و تکه ‌ای آن است که دندان مصنوعی کامل یک مجموعه جایگزینی کامل جهت دندان ‌های فک بالا یا فک پایین یا در بعضی موارد هر دو می‌ باشد. دندان‌ های مصنوعی کامل بر سطح یک صفحه آکریلیک که مشابه لثه ‌های شما به نظر می‌ رسد، قرار دارد. دندان مصنوعی فک بالا شامل یک صفحه است که سقف دهان شما را می ‌پوشاند؛ درحالی که دندان مصنوعی فک پایین، به صورت نعلی شکل است و بر روی بافت‌ لثه و استخوان قرار می‌ گیرد.

عوارض دندان مصنوعی تکه ای

اکنون که با مفهوم دندان مصنوعی تکه ای و انواع آن آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا بدانید که این نوع از پروتزهای دندانی چه عوارضی دارند. تا با در کنار هم قرار دادن محاسن و عوارض آنها، بتوانید یک تصمیم گیری مناسب درخصوص استفاده از آنها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته تان داشته باشید. بدین منظور عوارض اصلی و مهم استفاده از دندان مصنوعی تکه ای به قرار زیر است:

  • گیره هایی که بر روی دندان های پایه کناری قرار می گیرند، موجب پوسیده شدن و لق شدن آنها شده و عمر دندان های همجوار را به شدت کاهش می دهد.
  • گیره ها به ویژه در دندان های ردیف جلو فک بالا و پایین جلو بد نامناسبی دارند و اصلاً زیبایی و حالت طبیعی فوق العاده ایمپلنت های دندانی را نخواهند داشت.
  • شکستن گیره ها و نیاز به تعمیر یا ساخت مجدد دندان مصنوعی تکه ای یکی دیگر از عوارض این نوع پروتزهای دندانی است و بسیار اتفاق می افتد.
  • متحرک بودن دندان های مصنوعی تکه ای، حس ثابت بودن را نمی دهد و مصنوعی بودن آن بیشتر از سایر دندان های مصنوعی احساس می شود. به طوری که افراد هنگام صحبت کردن، خوردن و آشامیدن احساس ناخوشایندی خواهند داشت.
  • قدرت و نیروی جویدن دندان مصنوعی تکه ای در مقایسه با ایمپلنت های دندانی و بریج دندان خیلی پایین بوده و یکی از مشکلات مهم این نوع از پروتز دندان محسوب می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *