آمنوره چیست و چه دلایلی باعث قطع پریودی می شود؟

آمنوره چیست و چه دلایلی باعث قطع پریودی می شود؟

اگر چند دوره از پریود خود را بدون هیچ‌گونه خون‌ریزی از دست داده‌اید به آمنوره مبتلا شده‌اید. این عارضه نوعی فقدان پریود است که به‌طورکلی یک بیماری شناخته نمی‌شود؛ بلکه معمولاً نشانه‌ای از وجود بیماری در بدن است.

این عارضه به‌صورت اولیه و ثانویه وجود دارد که هرکدام مربوط به دوره سنی خاصی است. در ادامه به‌طور کامل به بررسی این مشکل و دلایلی که باعث قطع پریود می‌شوند می‌پردازیم اگر شما نیز تاکنون پریود نشده‌اید یا برای چندین دوره خون‌ریزی نداشته‌اید تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

آمنوره چیست؟

هر دختری بعد از رسیدن به دوران بلوغ باید به‌صورت ماهیانه پریود شود؛ اما زمانی که مشکلی در این فرایند به‌وجود بیاید به آن آمنوره می‌گویند. این مشکل به ۲ صورت وجود دارد که اولین آن مربوط به سن بلوغ است.

دخترانی که تا سن ۱۵ سالگی هنوز پریود نشده‌اند؛ یعنی با این مشکل مواجه هستند که با اصطلاح آمنوره اولیه شناخته می‌شود. همچنین خانم‌هایی که در طی دوره باروری یعنی پیش از یائسگی برای چند ماه پریود نمی‌شوند، یعنی فقدان قاعدگی ثانویه دارند.

به‌طورکلی خانم‌هایی که حداقل ۳ دوره پشت‌سرهم پریود نمی‌شوند؛ یعنی با این مشکل مواجه‌اند. رایج‌ترین دلیل فقدان پریود، حاملگی است. به همین دلیل معمولاً این مشکل را بی‌خطر می‌دانند.

ضمن اینکه احتمال دارد مشکلاتی در سطح هورمون‌ها و اندام‌های تناسلی نیز باعث قطع پریودی شوند. توجه داشته باشید که فقدان قاعدگی با پریود نامنظم تفاوت دارد؛ پس بهتر است با علائم و دلایل کلی این مشکل آشنا شویم.

علائم آمنوره را بشناسیم

فقدان قاعدگی معمولاً با قطع دوره‌های پریود خود را نشان می‌دهد؛ اما افراد مبتلا به این مشکل با توجه به دلیل قطع قاعدگی ممکن است علائم دیگری نیز مشاهده کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • ریزش مو

  • درد لگن

  • بروز آکنه

  • افزایش موهای اضافه روی صورت

  • بروز اختلال در بینایی

  • سردرد

  • ترشح شیر از نوک پستان

رایج ترین دلایل فقدان پریود

فقدان پریود را نمی‌توان یکی از بیماری های شایع زنان دانست؛ چراکه این اصطلاح به یک شرایط خاص گفته می‌شود که پیش یا بعد از دوران بلوغ خود را نشان می‌دهد و ممکن است علت یک بیماری باشد.

برخی از دلایل بروز این مشکل طبیعی هستند و نیازی به درمان ندارند؛ اما در مواردی نیز ممکن است قطع پریود نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشد که در این شرایط مراجعه به متخصص زنان ضروری می‌شود. به‌طورکلی از رایج‌ترین دلایل فقدان قاعدگی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری

  • یائسگی

  • پیشگیری از بارداری

  • شیردهی

روش‌های پیشگیری از بارداری معمولاً باعث قطع پریود می‌شوند. در واقع یکی از رایج‌ترین دلایل آمنوره مصرف قرص‌های ضدبارداری است. حتی زمانی که شما مصرف این داروها را قطع کنید احتمالاً مدت زیادی طول بکشد تا شاهد دوره‌های قاعدگی طبیعی باشید.

استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی یا تزریق آمپول‌هایی که مانع بارداری می‌شوند نیز به‌صورت مستقیم روی دوره‌های قاعدگی تأثیر دارند. اگر از این روش‌ها برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید احتمالاً با فقدان پریود مواجه شوید.

علت قطع پریودی چیست؟

حال که می‌دانیم رایج‌ترین علل آمنوره چیست بهتر است با سایر مواردی که فقدان پریود را به‌همراه دارند آشنا شویم تا در صورت امکان خود را در معرض آن شرایط قرار ندهیم یا اینکه در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنیم.

ورزش‌های سنگین و اختصاص‌دادن ساعت‌های طولانی به انجام این فعالیت‌ها یا وزن خیلی پایین از مواردی هستند که باعث اختلال در دوره‌های پریودی می‌شوند. در ادامه به معرفی سایر دلایل قطع‌شدن پریود برای چند دوره متوالی یا عدم قاعدگی تا ۱۵ سالگی می‌پردازیم.

قطع پریودی به دلیل مصرف دارو

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد حساسیت، ضدافسردگی، تنظیم فشار خون و شیمی درمانی سرطان باعث قطع پریود برای چند ماه متوالی می‌شوند. در این شرایط نیازی به نگرانی نیست.

قطع پریودی ناشی از عدم تعادل هورمون ها

هورمون‌ها نقش مهمی در بدن دارند و بیماری‌های زیادی نیز ممکن است در سطح هورمون‌های موردنیاز بدن اختلال ایجاد کنند که از آن‌ها باید به پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، سندرم پلی‌کیستیک تخمدان، تومور هیپوفیز و یائسگی زودرس اشاره کرد.

این بیماری‌ها هرکدام علائم به‌خصوصی در بدن ایجاد می‌کنند که از یکی از مهم‌ترین آن‌ها آمنوره یا فقدان پریودی است. برای درمان این مشکلات مراجعه باید به متخصص مراجعه کرد.

قطع پریودی به دلیل مشکلات اندام جنسی

اگر ساختار اندام جنسی مشکل داشته باشد طبیعی است که قاعدگی نیز با مشکل مواجه شود و فرد برای یک دوره کوتاه یا بلندمدت شاهد هیچ‌گونه خون‌ریزی ماهیانه نباشد.

زخم رحم یکی از این مشکلات به شمار می‌آید که معمولاً به دلیل درمان فیبروئید، سزارین یا کورتاژ ایجاد می‌شود. فقدان اندام تناسلی نیز مشکلی است که در آن جنین به‌خوبی رشد نمی‌کند و یک یا چند بخش از اندام تناسلی در بدن او ایجاد نمی‌شود. در این شرایط فرد هرگز دوره پریودی را تجربه نخواهد کرد.

یکی دیگر از مشکلات موجود در ساختار اندام جنسی انسداد واژن است. در این شرایط یک غشاء از خروج خون جلوگیری می‌کند که نتیجه آن عدم خون‌ریزی ماهیانه است.

عوامل تاثیرگذار بر ایجاد آمنوره

قرارگیری در برخی شرایط خطر فقدان پریود را افزایش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سابقه خانوادگی است. اگر یکی از اعضای خانواده شما با مشکل قاعدگی مواجه شد این احتمال وجود دارد که شما نیز به فقدان پریود مبتلا شوید.

داشتن تمرین ورزشی سنگین معمولاً به خانم‌ها توصیه نمی‌شود؛ چراکه احتمال فقدان پریود را افزایش می‌دهند. همچنین اختلالات تغذیه که شامل پرخوری یا کم‌اشتهایی است نیز روی بروز این مشکل تأثیر دارد.

با توجه به عوارض فقدان پریود که شامل ناباروری و پوکی‌استخوان است در صورت قرارگیری در این شرایط باید در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید تا پس از تشخیص علت، به درمان مشکل بپردازد.

جمع‌بندی

یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان که خود به‌عنوان بیماری شناخته نمی‌شود آمنوره است که در آن فرد به فقدان پریود مبتلا می‌شود. معمولاً افرادی که تا سن ۱۵ سالگی یا بیشتر، قاعدگی را تجربه نمی‌کنند یا در سنین باروری برای ۳ دوره متوالی خون‌ریزی ماهیانه ندارند به این مشکل مبتلا هستند.

فقدان قاعدگی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از آن‌ها می‌توانیم به مصرف داروهای به‌خصوص، عدم تعادل در سطح هورمون‌ها، ورزش سنگین یا ایجاد مشکل در ساختار اندام جنسی اشاره کنیم. ضمن اینکه رایج‌ترین علل این مشکل نیز شامل بارداری، شیردهی، یائسگی و استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *