گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل

 

مقدمه: گفتار درمانی شاخه ای از علم توان بخشی است که شامل سنجش و درمان مشکل های ارتباطی و گفتاری می باشد. گفتار درمانی به کمک گفتار درمانگر انجام می شود.

گفتار درمانی

یک باور اشتباه در بین مردم این است که این رشته را یکی از شاخه های روان شناسی میدانند که با مکالمه و حرف زدن با فرد به رفع اختلال وی کمک می کند. عده ای دیگر گفتار درمانی را فقط به رفع اختلال تلفظ میدانند مانند فردی که توان تلفظ صحیح حرف ش را ندارد. گفتار درمانی اغلب با یک سنجش توسط درمانگر آغاز گشته و بعد گفتار درمانگر نوع اختلال را شناسایی کرده و برترین روش درمانی را آغاز می کند.

یکی از فعالیت های مجموعه آرین طب با تکیه بر گفتار درمان گران متخصص و ماهر خویش، ارایه خدمات

گفتار درمانی در منزل می باشد. این خدمات مجموعه آرین طب به طور کاملا تخصصی برای بزرگسالان و کودکان می باشد و برای دامنه ی وسیعی از بیماری ها صورت می گیرد مثل: انواع اختلال بیان و تشدید و درکی و شناختی و ارتباطی و بلع و هم چنین آفازی و…

گفتار درمانی در منزل برای کودکان

درمانگر کلیه چهار چوبهای رشدی گفتار و زبان فرزند شما را ارزیابی می کند تا متوجه شود در چه قسمت هایی تاخیر و اختلال وجود دارد. این امر با قیاس عملکرد فرزند شما با روال رشد نرمال صورت می گیرد. یعنی تحقیق شود که یک کودک عادی در این سن می تواند چه کارهایی انجام دهد و چه حروفی و کلماتی را تلفظ کند. فعالیت ها و تمارین گفتار درمانی بر حسب نوع اختلال، سن و احتیاجات فرزند شما می تواند متغیر باشد.

در یک جلسه انجام گفتار درمانی، گفتار درمانگر با استفاده از بازی و مکالمه، به کار گرفتن کتاب ها و اشیا در شبیه سازی رشد گفتاری با فرزند شما ارتباط گرفته و هجا و صداهای درست را در طول بازی مناسب با سن فرزندتان می سازد تا کودک این صداها را یاد بگیرد. یکی دیگر از کارهایی که درمانگر انجام می دهد این است که تکالیف و راه هایی را برای فرزندتان و شما درباره روش صحیح گفتار ارایه می دهد.

گفتار درمانی در منزل برای بزرگسالان

این روش در بزرگسالان نیز با سنجش و بررسی آغاز می شود. گفتار درمانگر با بررسی بهترین طریق و احتیاجات فرد دچار اختلال را ارزیابی می کند. تمارین گفتار درمانی جهت بزرگسالان می تواند به وی در ارتباط شناختی و گفتاری و زبان یاری رساند. چنانچه یک بیماری یا صدمه مثل بیماری پارکینسون و یا سرطان دهان موجب بروز اختلال در بلع شده باشد، انجام تمارین گفتار درمانی تا حد زیادی به بهبود و بهتر شدن عملکرد بلع کمک می کند.

این تمارین می تواند شامل تمارین حل مسائل و سایر فعالیت ها با تمرکز به بهبود عملکرد ارتباطی-شناختی، روش های گفتاری جهت ارتباط های اجتماعی، تمارین تنفس جهت تشدید، تمارینی جهت تقویت عضلات دهان و…

گفتار درمانی چقدر زمان می برد؟

تعداد و مدت زمان هر جلسه گفتار درمانی در منزل به عواملی چون: سن، نوع و شدت اختلال گفتار، تعداد جلسات درمانی در هفته و زمینه های پزشکی بستگی دارد.

سن: معمولا هرچه گفتار درمانی در سنین پایین تر انجام گردد، نتیجه بهتر و زودتر حاصل می گردد.

شدت و نوع اختلال گفتاری:مشکلات مرتبط با گفتار درمانی هر یک علائم مخصوص به خود دارند که به دنبال آن زمان و درمان های مخصوص به خود را دارند.

بعضی از انواع مشکلات گفتاری در سنین کودکی آغاز شده و با بالا رفتن سن بهبود می یابند اما بعضی دیگر تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند و به درمان های طولانی مدت احتیاج دارند.

چرا مجموعه آرین طب؟

مجموعه آرین طب دارای بهترین گفتار درمانگران با تجربه و ماهر می باشد که می توانند در منزل شما نیز به گفتار درمانی اعضای خانواده شما که دچار اختلالات گفتاری هستند رسیدگی کنند. علاوه بر این تعرفه های ویزیت مجموعه آرین طب بسیار قیمتی مناسب داشته و برای هر بیمار پرونده الکترونیکی توان بخشی تشکیل می گردد که این موارد موجب تفاوت و تمایز مجموعه آرین طب شده است.

 

سخن پایانی:

اینکه گفتار درمانی در منزل چقدر می تواند موثر واقع شود، بستگی به این دارد که شدت و نوع اختلال و رده ی سنی فرد چقدر باشد و اینکه شروع جلسات گفتار درمانی در چه زمانی رخ داده است. نتیجه بررسی ها درباره ی گفتار درمانی در کودکان نشان دهنده این است که شروع زود و به موقع و انجام تمرینات با همکاری اعضای خانواده در منزل می تواند بیشترین و زودترین نتیجه و موفقیت را در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *