مهمترین روش های تصفیه آب چیست؟

مهمترین روش های تصفیه آب چیست؟1

در این مقاله از سایت آب سازه به بررسی مهمترین روش های تصفیه آب می پردازیم. با ما همراه باشید.

·        اسمز معکوس (REVERSE OSMOSIS):

مبانی و مفاهیم اولیه اسمزمعکوس

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن بخش زیادی از مواد جامد محلول و سایر آلاینده ها با عبور آب  با فشار بالا از  یک غشای نیمه تراوا حذف می شوند. برای فهم بهتر فرایند اسمز معکوس می بایست به طور طبیعی فرایند اسمز را توضیح دهیم. اسمز یک پدیده‌ی طبیعی و یکی از مهم‌ترین فرایند های طبیعت است. فرایندی که در آن محلول رقیق تمایل به مهاجرت به سمت محلول غلیظ دارد. نمونه ‌های مختلف اسمز شامل جذب آب توسط ریشه‌ های گیاهان از خاک و جذب آب از خون توسط شش‌ها هستند. اسمز یک پدیده طبیعی و یکی از مهمترین فرآیندها در طبیعت است. این فرآیندی است که در آن یک محلول نمک ضعیف تر (با غلظت کمتر) تمایل به حرکت به محلول نمکی قوی تر (با غلظت بیشتر) دارد.

سلولی را در نظر بگیرید که توسط یک غشا نیمه تراوا به دو قسمت تقسیم شده است، این غشا باعث می شود آب و بعضی از یون ها از درون آن عبور کنند ولی نسبت به اکثر جامدهای حل شده ناتراوا عمل می کند. یکی از محفظه های سلول دارای محلولی با غلظت جامدهای حل شده بالا است درحالیکه محفظه دیگر حاوی محلولی با غلظت های جامد حل شده پایین می باشد. اسمز فرایند طبیعی است که در آن آب از محفظه با غلظت جامدهای حل شده پایین به محفظه با غلظت جامدهای حل شده بالا جریان پیدا خواهد کرد.

اسمز معکوس چیست

اسمز معکوس فرایندی است که در آن، فشاری بیشتر از فشار اسمزی بر روی محفظه ای که زمانی حاوی محلول با غلظت بالا بود اعمال می شود. این فشار باعث عبور آب از درون غشا در جهت عکس اسمز می گردد. اکنون آب از محفظه ای با محلول غلظت بالا به محفظه با محلول غلظت پایین حرکت می کند. با این روش آب نسبتا خالصی از درون غشا به درون یک محفظه عبور می کند، در حالیکه جامدهای حل شده در محفظه دیگر نگهداشته می شوند. بنابراین آب از یک محفظه تصفیه یا کانی زدایی می گردد و جامدها در محفظه دیگر تغلیظ می شوند.

انواع سیستم های تصفیه صنعتی  بر اساس ظرفیت

سیستم های تصفیه آب خانگی: دستگاههای تصفیه خانگی و یا آب شیرین کن های خانگی (زیر سینکی) با قابلیت تصفیه حداکثر ۴۰۰ لیتر در روز هستند. دستگاه تصفیه آب خانگی از جمله مهمترین فناوری‌های تصفیه آب هستند. امروزه سیستم‌های تصفیه آب خانگی در اکثر منازل استفاده می شوند و جزو لوازم ضروری منازل، رستوران های کوچک و ادارات به حساب می آیند.

بیشتر: آب شیرین کن صنعتی چیست؟  آب شیرین کن صنعتی آب سازه را بررسی کنید.

مهمترین روش های تصفیه آب چیست؟2

دستگاههای تصفیه آب نیمه صنعتی: دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی یا آب شیرین کن های نیمه صنعتی بر اساس تعداد ممبران، به ظرفیت های ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ گالنی تقسیم می شوند. روش تصفیه در دستگاه های نیمه صنعتی، روش اسمز معکوس می باشد. در این روش با قرار دادن ممبران هایی که دارای منافذ بسیار ریزی هستند، املاح و مواد محلول آب تا ۹۹% حذف شده و آبی بدون املاح تولید می گردد. بنابراین آب تولیدی توسط دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی، دارای کیفیت بالایی بوده و جهت مصارف شرب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاهها دارای محدودیت های هم می باشند برای متال این دستگاهها فقط برای تصفیه آب هایی با تی دی اس کمتر از ۱۰۰۰ کارایی داشته و طول عمر فیلترها با افزایش املاح آب ورودی به شدت کاهش می یابد.

 

قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاههای تصفیه آب صنعتی: دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و مواد آلی موجود در آب را از بین می برد و املاح آن را تا حد زیادی کم می کند. در نهایت آبی تمیز، باکیفیت و سالم تحویل می دهد. با استفاده از آب شیرین کن صنعتی می توان کیفیت آب مصرفی را در صنایع و کاربردهای مختلف افزایش داد و عمر مفید تجهیزات و وسایل را بالا برد. استفاده از آب شیرین کن های صنعتی همچنین باعث کاهش رسوب گذاری و خوردگی تجهیزات در تاسیسات مختلف می شود.

مهمترین روش های تصفیه آب چیست؟3

انواع سیستم های تصفیه آب صنعتی

·        آب شیرین کن کشاورزی و گلخانه

در بسیاری از مناطق کشور ما املاح آب های سطحی و آب چاه ها به حدی افزایش یافته که این امر موجب غیر قابل  کشت شدن زمین‌های کشاورزی شده است. با استفاده از  سیستم آب شیرین کن های کشاورزی، تهیه آب مناسب جهت آبیاری و زراعت میسر می شود. با استفاده از دستگاه تصفیه آب شیرین کن کشاورزی، املاح آب تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و آب مناسب برای کشت و زرع در دسترس قرار می گیرد. با این روش بازده تولیدات کشاورزی و گلخانه ای به شدت افزایش پیدا میکند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با وجود محدودیت ها و هزینه فراوان راه حل مناسبی جهت برخورد با کم آبی و شوری روز افزون آب ها می باشد.

بیشتر: یکی از محصولات مهم آب سازه گند زدای uv است. جهت مشاهده محصولات گند زدای uv به آب سازه مراجعه فرمایید.

·        آب شیرین کن های دریایی

حدود ۳/۲ سطح کره زمین را آب اقیانوس و دریاها تشکیل می‌دهند. شوری آب دریاها در گذشته مانع بزرگی برای شیرین کردن ودر دسترس قرار دادن آب دریاها به حساب می‌آمد. اما امروزه در نقاط مختلفی از دنیا آب شیرین کن‌های دریایی بزرگ مشغول به کار هستند که آب آشامیدنی جمعیت بالایی را تامین می‌کنند.

·        آب شیرین کن بیمارستانی

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان ها دستگاههای تصفیه آب بیمارستانی یا آب شیرین کن های بیمارستانی می باشد. دستگاههای آب شیرین کن بیمارستانی در تامین آب شرب بیماران و بخش های مختلف بیمارستان ، شستشوی البسه و تجهیزات بیمارستان، ضدعفونی تجهیزات بخش های مراقبت ویژه و اتاق های عمل و دستگاههای دیالیز کاربرد بسیاری دارد. آب تصفیه مورد استفاده در بیمارستان به دلیل اهمیت بالا بودن استانداردهای بهداشتی می بایست عاری از هرگونه مواد آلاینده باشد به همین دلیل گندزدایی و فیلتراسیون نهایی بعد از فرایندهای اسمز معکوس از اهمیت بالایی برخوردار است.

·        آب شیرین کن مرغداری و دامداری

حدود ۷۵ درصد از وزن بدن و ۹۰ درصد خون دام و طیور  از آب تشکیل می شود، همچنین آب تمامی جنبه های متابولیسم یک حیوان را در بر می گیرد به نحوی که نقش مهمی در کنترل دمای بدن، هضم غذا و دفع فضولات ایفا می کند. به همین دلیل تصفیه آب در مرغداری ها و دامداری ها امری ضروری به شمار می آید. میزان آب مصرفی دام و طیور به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از مهمترین آنها می توان به نوع دام و طیور، درجه حرارت محیط و بدن، آب و هوا، تحرک دام و طیور، سن، نوع نژاد، نوع تغذیه و میزان آن، میزان نمک موجود در خوراک و کیفیت غذا مورد استفاده دام و طیور اشاره کرد.

منبع: آب سازه https://absaze.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *