معرفی تجهیزات و محصولات تنفسی بیهوشی

چکیده : بیهوشی یک روش پزشکی است که باعث می‌شود بیمار در زمان عمل جراحی هیچ گونه دردی را احساس نکند و فرایند جراحی را برای بیمار قابل تحمل می کند . این فرایند می تواند به روش های متفاوتی صورت بگیرد. فردی که

بیهوشی یک روش پزشکی است که باعث می‌شود بیمار در زمان عمل جراحی هیچ گونه دردی را احساس نکند و فرایند جراحی را برای بیمار قابل تحمل می کند . این فرایند می تواند به روش های متفاوتی صورت بگیرد. فردی که مسئولیت بیهوشی بیمار را برعهده دارد، دکتر بیهوشی نام دارد که درد را قبل، در حین و پس از جراحی بیمار کنترل می‌کند. دکتر بیهوشی ممکن است با تیمی از پزشک، پرستار یا دستیار بیهوشی همکاری کند.اما آنها برای انجام صحیح این فرایند نیاز به یک سری تجهیزات و محصولات بیهوشی و تنفسی دارند که در ادامه این مطلب ازمدیا تجهیزقصد داریم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم.

لوله های خرطومی تنفسی و بیهوشی

لوله‌های خرطومی تنفسی و بیهوشی یا ونتیلاتور، لوله‌هایی هستند که به همراه بگ بیهوشی به دستگاه ونتیلاتور متصل می‌شوند. این لوله‌ها از جنس PVC و EVAA ساخته شده و یکبار مصرف هستند.

این لوله‌ها علاوه بر ارسال اکسیژن، باعث خارج شدن گاز دی‌اکسید کربن از بدن می‌شوند و همچنین داروی بیهوشی را به بیمار منتقل می کنند. لازم به ذکر است که ست لوله بیهوشی شامل قطعات مختلفی است که شامل سوپاپ تنظیم کننده فشار و کنترل کننده تخلیه گازهای مضر، کیسه هوادهی، انواع لوله‌های طولانی و خمیده، دستگاه تامین گاز بیهوشی می‌شود. که هر کدام از این قطعات در ست لوله های بیهوشی نقش مهمی دارند و بدون آنها لوله بیهوشی قابل استفاده نیست. همچنین لوله های خرطومی و تنفسی بیهوشی در دو نوع مات و شفاف و بدون بگ و بگ دار هستند، که نوع بگ دار آن پرمصرف تر است.موارد زیر چند نمونه از این دسته لوله ها هستند.

کتترمونت

کتترمونت یک لوله باریک و طولانی است که برای کمک به تنفس بیماران با مشکلات ریوی طراحی شده است. این وسیله به تنهایی کافی نیست و باید به دستگاه هایی مانند ونتیلاتور یا دستگاه های بیهوشی متصل شود تا اکسیژن لازم را به خون بیماران بفرستد. همچنین کتترمونت ها از جنس الاستیک هستند که می توانند به شکل های مختلف خم شوند.

لوله های بیهوشی بگ دار

لوله های بیهوشی در دو نوع بگ دار و بدون بگ هستند که لوله های بیهوشی بگدار در دو جنس EVA و PVC یا همان شفاف و مات برای انواع گروه سنی بزرگسال و کودک تهیه شده اند و فقط یک بار قابل استفاده هستند. این لوله ها از مواد اولیه گرید پزشکی ساخته شده اند.

لوله تنفسی ونتیلاتور

لوله های ونتیلاتور (مدار تنفسی با دو واتر تراپ) از جنس PVC و EVA با کیفیت پزشکی و سازگار با بدن ساخته شده اند و دارای طراحی مناسب برای اتصال به دستگاه تنفسی هستند. این لوله ها در دو نوع مات و شفاف برای انواع گروه سنی بزرگسال و کودک تهیه شده اند و نقش پلی بین بیمار و دستگاه تنفسی را دارند. هدف از این لوله ها انتقال گازهای تنفسی از دستگاه به بیمار است.

این لوله ها در دستگاه های تنفسی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله در بیمارستان ها و وسایل نقلیه اورژانس مانند آمبولانس و هواپیما و غیره. لوله ونتیلاتور در برابر ضربه و شکسته شدن مقاوم هستند .همچنین این لوله ها برای ایجاد گرما و رطوبت مناسب در ساختار مارپیچ قرار گرفته اند.

معرفی تجهیزات و محصولات تنفسی بیهوشی

ماسک های بیهوشی و تنفسی

از دیگر محصولات بیهوشی و تنفسی ، ماسک های بیهوشی و تنفسی هستند. این نوع ماسک ها از لاستیک یا سیلیکون ساخته می شوند که بر روی دهان و بینی بیمار قرار می گیرند. این ماسک ها برای انتقال O 2 و N 2 O-O 2 و یا دیگر داروهای بیهوشی استنشاقی به بیمار در زمان بیهوشی استفاده می شوند.

ماسک های بیهوشی با توجه به اندازه و شکل مختلف صورت بیماران، در ابعاد گوناگون ساخته می شوند و باید همیشه در اتاق عمل موجود باشند.وقتی ماسک بیهوشی روی دهان و بینی بیمار قرار می گیرد،گاز های بیهوشی به او منتقل می شود و بیمار آن ها را استنشاق می کند و درنتیجه باعث بیهوشی او می شود.

معمولا ماسک های بیهوشی از یک پلاستیک یا لاستیک شفاف تشکیل شده اند که امکان مشاهده دهان و بینی بیمار را فراهم می کند تا اگر موادی مثل استفراغ یا خون وجود داشته باشد یا گاز بازدمی تراکم یابد، پزشک و کادر درمانی اتاق عمل بتوانند متوجه آن بشوند.

همچنین ماسک های بیهوشی با استفاده از اتصالات مختلف از جنس ها و شکل های متفاوت، به مدار بیهوشی و دستگاه بیهوشی متصل می شوند.

انواع ماسک های بیهوشی و تنفسی

همان طور که دکر شد ماسک های بیهوشی صورت با پوشاندن کامل دهان و بینی بیمار، گازهای اکسیژن و بیهوشی مثل نیتروس اکساید را به او منتقل می کنند. این ماسک ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی جند نمونه از آنها می پردازیم.

معرفی تجهیزات و محصولات تنفسی بیهوشی

ماسک نبولایزر

ماسک نبولایزر یکی از انواع ماسک های پزشکی است که داروهای مایع را به ذرات ریزی تبدیل می کند که بیمار می تواند از طریق تنفس دریافت کند. این دستگاه معمولا برای درمان بیماری های تنفسی مثل آسم، برونشیت، کرونا و … و بیماران تنفسی که به دلیل مشکلاتی مانند زوال عقل وکهولت سن نمی توانند به راحتی دارو را بخورند و همچنین بیمارانی که نیاز به دوز زیادی از دارو دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ماسک نبولایزر شامل قطعاتی مثل کمپرسور هوا، محفظه نبولایزر، نازال و ماسک صورت است.همچنین ماسک نبولایزر دارو را به سرعت و به صورت کامل به تمام قسمت های سیستم تنفسی می فرست و از هدر رفتن دارو نیز جلوگیری می کند.

ماسک ونچوری

یک از انواع ماسک های تنفسی ماسک ونچوری است که به عنوانیک ماسک مناسب برای اکسیژن درمانی استفاده می شود. اکسیژن درمانی یا Oxygen therapy یک روش برای مراقبت از بیماران با مشکلات تنفسی است. این روش با افزایش جریان اکسیژن به بیمار، به بهبود تنفس او کمک می کند. برخی از بیماری ها مانع از جذب کافی اکسیژن کافی توسط ریه ها می شوند. ماسک ونچوری برای تجویز اکسیژن با غلظت مشخص و کنترل شده به بیمارانی که هیپوکسی حاد یا مضمن دارند بسیار مفید است. این ماسک همچنین برای افراد مبتلا به بیماری انسدادی ریه COPD نیز کاربرد دارد.

ماسک ونچوری با استفاده از آداپتورهای قابل تعویض، مقدار ثابتی از اکسیژن را با حجم ثابتی از هوا ترکیب می کند و اکسیژن با غلظت مورد نظر را برای تنفس بیمار فراهم می کند. این ماسک روشی قابل اعتماد و دقیق برای تجویز اکسیژن است. اکسیژن درمانی می تواند جذب اکسیژن را افزایش دهد و کیفیت تنفس را بالا ببرد. همچنین افرادی که به طور مداوم به اکسیژن درمانی نیاز دارند، توانند با استفاده از یک کپسول اکسیژن و ماسک ونچوری در منزل خود اکسیژن درمانی کنند.

ماسک نان ونتد(NIV)

ماسک نان ونتد(NIV) یک وسیله تنفسی است که برای بیمارانی که نیاز به پشتیبانی تنفسی دارند طراحی شده است. این ماسک با دستگاه هایی که فشار مثبت هوا را تولید می کنند مانند سی پپ، بای پپ و ونتیلاتور متصل می شود. این نوع از ماسک ها به صورت کامل دهان و بینی بیمار را می پوشند و نفس کشیدن را برای آنها آسان می کند. این ماسک ها بدون نیاز به لوله گذاری در ریه بیمار کار می کنند و فقط روی صورت قرار می گیرند وباعث می شوند که هوای اکسیژن دار با فشار بالا وارد ریه بیمار شود و تهویه را بهبود بخشد.

معرفی فیلترهای تنفسی

فیلترهای تنفسی یکبار مصرف برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و ذرات دیگر برای بی هوشی بیماران یا در واحد مراقبت های ویژه به کار می روند. این فیلترها با کاهش خطرمنتقل کردن عفونت و آلودگی دردستگاه های تنفسی موثر هستند که موارد زیر نمونه هایی از این نوع فیلتر ها هستند.

فیلتر آنتی باکتریال

این فیلتر برای جلوگیری از آلودگی و ذرات مختلف مانند باکتری ، ویروس و قطرات مرطوب در بیمار ، دستگاه ها و گاز تنفسی ساخته و استفاده می شود. فیلتر ضد باکتریایی در میان شیر یا انتودوکس و دهان یا ماسک قرار می گیرد.

فیلتر اسپیرومتری

فیلتر اسپیرومتری یکی از لوازم یکبار مصرف برای دستگاه اسپیرومتری است. این فیلتر دارای دو سر است که یکی به دستگاه متصل می شود و دیگری در دهان بیمار قرار می گیرد. بیمار از طریق این فیلتر نفس می کشد و دستگاه حجم هوای ریه و جریان تنفسی او را اندازه گیری می کند. فیلتر اسپیرومتری شامل پودری است که باکتری و ترشحات را جذب می کند و از عفونت پیشگیری می کند.

خلاصه مطالب معرفی محصولات تنفسی بیهوشی

همان طور که گفته شد بیهوشی فرایندی است که باعث می شود بیمار در حین عمل جراحی دردی را احساس نکند که باید توسط متخصصان مجرب و در مراکز معتبر انجام شود، برای انجام اکثر جراحی‌ها بیمار باید کاملاً بیهوش شود اما گاهی اوقات بسته به وضعیت بیمار، می‌توان از بیهوشی نخاعی یا موضعی استفاده کرد و برای انجام این فرایند از تجهیزات مختلف تنفسی و بیهوشی استفاده می شود.که در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع و مختصر به معرفی برخی از آنها بپردازیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *