صفر تا صد جراحی شانه با دکتر روزبه تقوی

صفر تا صد جراحی شانه با دکتر روزبه تقوی

چکیده : جراحی شانه به منظور رفع بعضی از آسیب دیدگی های مفصل به صلاح دید پزشک انجام می شود.

جراحی شانه یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که بیماران در زمان حضور در مطب از ما می‌پرسند. برخی از بیماران توسط همکاران دیگر ویزیت شده و به آن‌ها گفته شده است که تنها راه درمان آن‌ها جراحی است و یا بعضی از بیماران خود از جراح می‌خواهند که روش جراحی شانه را برای آن‌ها برگزیند و درمان را مستقیما به سمت جراحی ببرد.

در صورتی که هیچ کدام از این دو روش درست نیست و جراح فوق تخصص شانه و دست باید بعد از معاینه دقیق بیمار نسبت به انتخاب روش درمانی اقدام کند.

در این مطلب به کمک دکتر روزبه تقوی، جراح و فوق تخصص شانه و دست می‌خواهیم در مورد انواع روش‌های جراحی شانه صحبت کنیم و ببینیم که در چه مواردی عمل جراحی برای بیماران تجویز شده و نمی‌توان به روش‌های غیر جراحی درمان را انجام داد.

انواع جراحی‌های شانه

جراحی‌های شانه، روشی از مداخله درمانی پزشکی است که در آن پزشک معالج متخصص ارتوپد با استفاده از ابزار مختلف سعی می‌کند بیماری را درمان کند و مستقیما وارد مفصل شانه شده و کارهایی را بر روی آن انجام خواهد داد.

جراحی شانه به دو روش باز و بسته قابل انجام است.

جراحی شانه به روش باز

جراحی باز شانه به روشی گفته می‌شود که بر روی شانه چندین برش به طول چند سانتی‌متر ایجاد شده و امکان دسترسی به ناحیه مورد نظر فراهم می‌شود. جراحی باز اگرچه روشی آسان برای بررسی ناحیه آسیب‌دیده است، اما عوارض زیادی دارد.

خطر ابتلا به عفونت، بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان، عوارض پس از عمل و دوره ریکاوری طولانی‌مدت، برخی از مهم‌ترین معایب جراحی باز شانه محسوب می‌شود. به طور کلی در مواردی از این روش استفاده می‌شود که امکان بررسی و تشخیص با استفاده از آرتروسکوپ وجود ندارد. برای مثال بهترین روش برای درمان پارگی وسیع روتاتور کاف یا برخی از شکستگی‌ها، جراحی باز شانه است. در صورتی که پارگی‌ها کمتر باشد معمولا از آرتروسکوپ استفاده خواهد شد.

جراحی شانه به روش بسته

در روش بسته که در عامه به آن جراحی شانه با لیزر گفته می‌شود، از وسایل و دوربین‌هایی به نام آرتروسکوپ استفاده می‌شود. آرتروسکوپی روشی برای درمان آسیب‌های شانه است که به بریدن وسیع پوست نیاز ندارد. به همین دلیل به جراحی بسته شانه نیز معروف است.

در این روش از دستگاهی باریک به نام آرتروسکوپ استفاده می‌شود که مانند مداد بوده و از طریق یک بریدگی کوچک وارد شانه می‌شود. این دستگاه به چندین عدسی و چراغ کوچک مجهز است و می‌تواند از وضعیت شانه و آسیب وارده، تصاویر دقیقی را روی مانیتور نمایش دهد. برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های شانه مانند بورسیت، آرتروز، یخ زدگی، برداشتن خار استخوانی، درمان پارگی لابروم، برداشتن بافت ملتهب و ترمیم رباط‌های آسیب‌دیده، از این روش استفاده می‌شود.

خوشبختانه جراحی شانه با لیزر نیازی به بستری شدن ندارد و طی یک عمل سرپایی نیز قابل انجام است. در نتیجه به دوره ریکاوری کوتاه‌تری نیاز دارد و خطر ابتلا به عفونت نیاز بسیار کمتر است.

آیا همه بیماری‌ها و آسیب‌های شانه باید با استفاده از جراحی درمان شود؟

صفر تا صد جراحی شانه با دکتر روزبه تقوی

در پاسخ به این سوال باید گفت که همه بیماری‌ها و آسیب‌های شانه نیاز به مداخله پزشکی از نوع جراحی را ندارند!

به گفته دکتر روزبه تقوی، در ابتدا باید معاینه کاملی از بیمار انجام شده و با استفاده از آزمون‌های مختلف پزشکی مانند عکس رادیولوژی، MRI و سی تی اسکن، بیماری یا آسیب به صورت دقیق شناسایی شود.

بعد از مشخص شدن دقیق بیماری، معمولا در ابتدا از بیمار خواسته خواهد شد که با انجام کارهای مختلفی مانند اصلاح سبک زندگی، فیزیوتراپی و دارو درمانی نسبت به کاهش درد مفصل و افزایش دامنه حرکتی اقدام کند.

مثلا در بیماری شانه یخ زده که یکی از بیماری‌های نسبتا رایج مفصل شانه است، چسبندگی در بافت‌های کپسول شانه به وجود می‌آید که باعث کاهش دامنه حرکتی دست و شانه شده و همزمان درد نسبتا زیادی را به بیمار وارد می‌کند. در این حالت در ابتدا یک برنامه درمانی 3 ماهه برای بیمار تنظیم شده که در آن با استفاده دارو التهاب کاهش یافته و با استفاده فیزیوتراپی، چسبندگی‌ها به مرور زمان برطرف خواهند شد.

در صورتی که بعد از 3 ماه درد بیمار غیر قابل کنترل باشد و وی نتواند کارهای روزمره خود را به صورت عادی انجام دهد، جراح شانه با استفاده آرتروسکوپ وارد مفصل شانه شده و چسبندگی‌ها را باز می‌کند.

در حالی که بعضی از پزشکان در همان مراحل اولیه بیماری، جراحی شانه را تجویز کرده که بهتر است این کار بعد از انجام درمان‌های غیر جراحی انجام شود.

از جمله بیماری‌ها و آسیب‌هایی که نیاز به جراحی شانه برای ترمیم مفصل دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دررفتگی مکرر مفصل شانه ( بیش از 2 بار )

  • شکستگی‌های پیچیده شانه

  • پارگی لابروم شانه

  • پارگی تاندون‌های روتاتور کاف شانه

  • آرتروز شدید شانه

  • تخریب شدن مفصل و تعویض مفصل شانه

  • سندروم گیرافتادگی شانه

  • پارگی اسلپ شانه

در بعضی از بیماری‌های دیگر نیز در صورتی که بیمار نتواند بعد از طی دوره فیزیوتراپی و دارو درمانی به سلامتی نسبی برسد و یا به دلیل انجام ورزش حرفه‌ای، از ورزش دور مانده باشد، از جراحی شانه به روش باز یا بسته استفاده خواهد شد. از جمله این آسیب یا بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع نیمه پارگی‌ها در لابروم، تاندون‌ها و عضلات شانه

  • انواع آسیب‌ها از جنس دررفتگی‌های شانه

  • شانه یخ زده، بورسیت و روماتیسم شانه

بهترین جراح فوق تخصص شانه در تهران

صفر تا صد جراحی شانه با دکتر روزبه تقوی

آقای دکتر روزبه تقوی یکی از معدود جراحان فوق تخصص شانه در ایران هستند که با داشتن تجربه بیش از 1000 عمل شانه در ایران در زمره بهترین پزشکان فوق تخصص دست و شانه محسوب می‌شوند و تجربه بسیار زیادی در درمان بیماری‌های شانه دارند.

آقای دکتر روزبه تقوی در مطب تهران و مطب کرج از روز‌های شنبه تا چهارشنبه بیماران را ویزیت می‌کنند و شما می‌توانید برای دریافت نوبت با شماره مطب 09367777557 تماس بگیرید.

منبع: https://roozbehtaghavi.com/shoulder-surgery/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *