درمان و پانسمان زخم در منزل

درمان و پانسمان زخم در منزل

در شرایط مختلفی انجام پانسمان زخم و درمان زخم در منزل برای برخی از بیماران ضروری و لازم است؛ در مقابل گاهی به دلیل آسیب هایی که به بیمار وارد شده است قادر به تکان خوردن یا بیرون رفتن از منزل نیست و به همین جهت برای اینکه زخم های بیمار با بهبودی روبه‌رو شوند نیاز است که به صورت منظم پانسمان آنها انجام شود. پانسمان زخم در منزل کار هرکسی نیست و حتما باید توسط پرستار با تجربه انجام گردد.

به بیانی ساده زخم زمانی ایجاد می شود که جراحتی بر روی سطح پوست به وجود بیاید و با پدید آمدن یک زخم باز قسمت های زیرین پوست قابل مشاهده باشند و سبب خونریزی نیز خواهد شد. حتماً باید پانسمان زخم و درمان زخم انجام شود چرا که زخم ها ممکن است عفونی شوند و میکروب ها راهی برای ورود به لایه‌های عمقی تر پوست پیدا کنند و در نهایت مشکلات جدی را به وجود بیاورند.

زخم ها دارای دو نوع اصلی زخم باز و زخم بسته هستند که زخم های باز شامل انواع متفاوتی می باشند که می‌توان به ساییدگی و خراشیدگی، بریدگی، پاره شدگی، کنده شدگی، سوراخ شدگی و قطع عضو اشاره کرد.

اهمیت استفاده از درمان زخم در منزل و پانسمان زخم در منزل

شاید در نگاه اول درمان زخم در منزل ساده به نظر بیاید اما اگر به واسطه کادر درمان یا پرستاران حرفه ای این فرآیند صورت نگیرد می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد مشکلاتی باشد که از مهم ترین شان کند شدن روند بهبود زخم خواهد بود و در مقابل بیمارانی که مشکلاتی مثل کهولت سن و ناتوانی های حرکتی دارد به منظور کمک‌رسانی به آنها و سهولت شان میتوان از درمان زخم در منزل استفاده کرد.

استفاده از درمان زخم در منزل و پانسمان زخم در منزل فواید بیشماری دارد که از اصلی‌ترین آنها می توان به جلوگیری از وارد شدن میکروب ها و عوامل محیطی بر روی زخم اشاره نمود و همچنین پانسمان زخم می تواند منجر به کنترل میزان رطوبت وارده در اطراف زخم و حفظ دما شود.

در کنار آنچه گفته شد در صورتی که جراحت وارد شده زیاد باشد بیمار دچار خونریزی خواهد شد و می توان تا حد زیادی به واسطه پانسمان از  بروز خونریزی جلوگیری کرد.

در زمان انجام پانسمان حتما به نکات زیر توجه کنید:

پانسمان باید از نوع تمیز و استریل شده باشد. پرستار پیش از اینکه فرآیند پانسمان را شروع کند باید دستها را با آب و صابون تمیز بشوید و خشک کند و بهتر است که از الکل سفید برای ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده شود و در کنار آن پوشیدن ماسک و دستکش نیز فراموش نشود.

پانسمان باید از نوع جذب کننده باشد چرا که در صورتی که عرق پوست بخار نشود پوست اطراف زخم در حالت مرطوب باقی می‌مانند و رشد باکتری ها به دلیل محیط مناسبی که ایجاد شده انجام می شود و بهبود زخم صورت نمی گیرد یا به منظور انجام درمان زخم زمان زیادی نیاز خواهد بود.

پرستارانی که به منظور درمان زخم در منزل یا پانسمان زخم در منزل تهران از طرف آرین طب اعزام می‌شوند به این موارد کاملاً آگاهی دارند و هیچگاه در زمان پانسمان کردن سرفه، عطسه و صحبت نمی کنند.

پانسمان باید به صورت مستقیم بر روی زخم قرار بگیرد و کل زخم را بپوشاند و هیچ وقت از کنار به روی زخم کشیده نشود.

قبل از اینکه فرآیند درمان زخم در منزل و پانسمان زخم در منزل آغاز شود حتماً باید خونریزی زخم کاملا کنترل شده باشد و در صورتی که پس از قرار دادن پد استریل یا گاز بر روی زخم، خونریزی به بیرون نفوذ کرد نباید آن را برداشت و سریعا گاز دیگری در این شرایط بر روی آن قرار بدهید چون سبب ایجاد خونریزی مجدد خواهد شد. پس از انجام مراحل فوق اگر خون به درون پانسمان دوم هم نفوذ کرده باشد باید پانسمان کاملاً برداشته شده و یک پانسمان جدید جایگزین گردد و کمی فشار به محل خونریزی وارد گردد.

انجام کلیه امور پرستاری و پزشکی در منزل با آرین طب

اگر به دنبال یکی از بهترین مجموعه های انجام خدمات پرستاری و خدمات پزشکی در منزل هستید می توانید آرین طب را انتخاب کنید؛ این مجموعه بی نظیر خدمات بسیار وسیع و متنوعی را در جهت رفاه و آسایش شما مردمان عزیز در نظر گرفته و با کادری حرفه ای، مجرب و متخصص در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمت درخواستی را به شما ارائه می کند. 

در صورتی که برای درمان زخم در منزل تهران، پانسمان زخم در منزل تهران، مراقبت از سالمند، مراقبت از کودک، گفتار درمانی و… نیاز به پرستار دارید می‌توانید با آریان طب تماس بگیرید و از خدمات ۲۴ ساعته این مجموعه بهره مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *