جایگزین مناسب برای فیناستراید

جایگزین مناسب برای فیناستراید

فیناستراید دارویی است که به تنهایی یا در ترکیب با داروی دیگری برای درمان مردان دارای پروستات بزرگ یا هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) استفاده میشود. این دارو به تدریج در زنان مبتلا به بیماری های مرتبط با هیپر آندروژنیسم از جمله آکنه ولگاریس، هیرسوتیسم و آلوپسی با الگوی ناشی از تستوسترون در بیماران تراجنسیتی زن به مرد تجویز میشود.

فیناستراید همچنین برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک AGA (نازک شدن تدریجی موهای سر که منجر به عقب رفتن خط مو یا طاسی در بالای سر در مردان می شود) استفاده می شود. از فیناستراید برای درمان ریزش مو در کودکان استفاده نمی شود و در زنان به صورت مستقیم برای موارد محدودی از ریزش مو با الگوی زنانه FPHL با نظر درماتولوژیست استفاده می شود.

فیناستراید یک مهارکننده 5 آلفا ردوکتاز نوع II است که در حال حاضر برای درمان آلوپسی آندروژنتیک مردانه با دوز 1 میلی گرم در روز تأیید شده است. فیناستراید می تواند یک درمان موثر برای طاسی با الگوی مردانه باشد، اما یک درمان معجزه آسا نیست. مهم است که قبل از شروع درمان، خطرات و مزایای بالقوه را بسنجید و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز کازمتیک خود در مورد نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. با رویکرد صحیح، فیناستراید می تواند ابزار مفیدی در مبارزه با ریزش مو باشد.

نحوه عملکرد دارو :

فیناستراید یک ترکیب 4-آزاستروئید سنتزی است که به طور رقابتی آنزیم 5 آلفا ردوکتاز را مهار میکند و در نتیجه از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) در پوست، کبد و پروستات جلوگیری میکند.

فیناستراید خوراکی تقریباً 1 تا 2 ساعت پس از مصرف به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد، در حالی که در عرض سه روز به حالت پایدار می رسد. در درمان با فیناستراید 5 میلی گرم در روز در بیماران مبتلا به AGA سطح DHT پوست سر تا 43 درصد در 28 روز و تا 65 درصد در 42 روز  سرکوب می شود.

محدودیت های دارو :

فیناستراید برای درمان ریزش مو در کودکان و همچنین در زنان باردار و شیرده و حتی زنانی که ممکن است قصد بارداری داشته باشند، دارای ممنوعیت است. افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه هستند نیز باید از مصرف فیناستراید اجتناب کنند. فیناستراید با بلاک نمودن تولید هورمون مردانه در بدن که باعث بزرگ شدن پروستات می شود، BPH  را درمان می کند. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در پوست سر که رشد مو را متوقف می کند، ریزش موی مردانه را درمان می کند. این دارو به طور کلی برای زنان توصیه نمی شود. فقط در موارد بسیار نادر ممکن است توسط پزشک متخصص تجویز شود.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف:

اگر به فیناستراید، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص فیناستراید حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های تغذیه ای و محصولات گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر بیماری کبدی یا سرطان پروستات دارید یا قبلاً داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. باید بدانید که فیناستراید فقط برای مردان استفاده می شود. زنان، به ویژه آنهایی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند، نباید حتی قرص های شکسته یا له شده فیناستراید را لمس کنند. دست زدن به قرص های شکسته یا له شده فیناستراید ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر خانمی که باردار است یا ممکن است باردار شود، قرص های شکسته یا له شده فیناستراید را لمس کند، باید بلافاصله محل را با آب و صابون بشوید و با پزشک خود تماس بگیرد.

باید بدانید که فیناستراید ممکن است باروری را در مردان کاهش دهد. کاهش میل جنسی، مشکلات انزال، و ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ ممکن است در طول و بعد از قطع درمان رخ دهد. در مورد خطرات مصرف فیناستراید با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی :

فیناستراید ممکن است عوارض جانبی مانند ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ، مشکلات مرتبط با انزال، درد بیضه و افسردگی را برای مردان در پی داشته باشد و برای زنان نیز میتواند عوارضی همچون تغییر در سینه ها مانند افزایش اندازه، توده ها، درد یا ترشحات نوک سینه، کهیر، خارش، راش پوستی، تورم لب، صورت و مشکل در تنفس و بلع را به دنبال داشته باشد.

اگر یک عارضه جانبی جدی را تجربه کردید، ضروری است که بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

جایگزین مناسب فیناستراید :

بهترین جایگزین طبیعی برای فیناستراید که بدون نیاز به نسخه در دسترس است، مکمل سائوپالمتو است که معمولا دوز 320 میلی گرم از آن با دوز 1 میلی گرم فیناستراید میتواند برابری کند. سائوپالمتو گر چه در دوران بادرای نباید استفاده شود اما در سایر موارد محدودیتی برای استفاده توسط زنان ندارد.

سائوپالمتو نیز توان مهار آنزیم 5 آلفا ردوکتاز و مهار DHT را دارد و در بازسازی رشد مو در شرایط ابتلا به ریزش مو به دلیل تستوسترون (آلوپشیا آندروژنیک) در مردان موثر است. در زنان سائوپالمتو نشان داده است که در بهبود میل جنسی، ناباروری، بی نظمی های قاعدگی، پرمویی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و همچنین تقویت واژن و رحم اثرات مثبت برای درمان دارد.

مصرف همزمان سائوپالمتو در کنار زینک به صورت همزمان جایگزین قدرتمندتری برای فیناستراید درمردان و و حتی زنان است. مکمل های تغذیه ای همچون مکمل هیربیاند افترایو که حاوی سائوپالمتو در کنار زینک به فرم آمینو اسیدی است گزینه مناسبی برای بهبود و مهار ریزش مو آندروژنیک با الگوی زنانه و مردانه است.  این مکمل دارای فرمولاسیون پیشرفته ای است که میتواند در حفظ سطح طبیعی هورمون تستوسترون و کاهش تستوسترون اضافی که از علل اصلی ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است، بسیار اثر مثبتی داشته باشد. در حالی که سائوپالمتو به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، جایگزینی برای توصیه یا درمان پزشکی نیست و بهتر است با داروساز و پزشک خود قبل از مصرف مشورت نمایید.

 

1 دیدگاه

  • مصطفی, 7 مهر, 1402 @ 12:56 ب.ظ پاسخ

    سلام و تشکر از مطلب بسیار مفیدی که نوشتید. من هم سائوپالمتو را جایگزین فیناستراید کردم و خیلی راضی هستم. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *