اصول توانبخشی سالمندان و نگهداری صحیح از آنها

 

زمانی که صحبت از توانبخشی افراد سالمند می شود منظور انجام یک فرآیند مشخص و فعال است که در آن چند نفر از رشته های متفاوت کمک میکنند تا روند بهبودی و توانمندی سازی فرد انجام گردد مثلا ممکن است در کنار ویزیت پزشک متخصص در منزل به فیزیوتراپی در منزل نیز نیاز باشد.

توانبخشی برای افراد مسن و ضعیف به دلیل اینکه در معرض بیماری های مختلف هستند امری ضروری است و به همین جهت توصیه می‌شود تا به صورت روتین و منظم برای این دسته از افراد از خدمات پزشکی در منزل استفاده گردد.

به زبان ساده تر علم توانبخشی به افراد معلول یا ناتوان کمک میکند تا به واسطه مجموعه ای از اقدامات به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، روانی، ذهنی و اجتماعی دست پیدا کنند.

فواید توانبخشی در سالمندان

نگهداری از سالمند در منزل و استفاده از توان بخشی برای آنها مزیت های متعددی را به همراه دارد که می‌توان به حداکثر رساندن ایمنی، به دست آوردن حس استقلال، کمک به ایجاد تعادل و راه رفتن، بهبود تحرک در داخل و بیرون منزل، بهبود کیفیت زندگی، افزایش حس اعتماد به نفس، کمک به سالمند در انجام فعالیت‌های شخصی و روزانه، حفظ نمودن قدرت عضلانی و… اشاره نمود.

یکی از اقداماتی که در راستای خدمات توانبخشی انجام می شود فیزیوتراپی در منزل است؛ انجام هر کدام از خدمات پزشکی در منزل یا خدمات پرستاری در منزل برای سالمند مفید خواهد بود.

اصول توانبخشی سالمندان و نگهداری صحیح از آنها2

فیزیوتراپی در منزل برای چه کسانی ضروری است؟

در شرایط زیر میتوانید برای بهبود استقلال و توانایی های عملکردی از فیزیوتراپی استفاده نمایید:

  • در سالمندانی که اخیراً از نظر تحرک در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته اند
  • وجود دردی که فرد را محدود کرده باشد
  • برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار داشته اند یا از بیمارستان مرخص شده اند
  • برای کسانی که تصادف کرده اند
  • فرد دوست دارد به توانایی های عملکردی مناسب برسد و می‌خواهد برای بهبود روند استقلال خود کاری انجام داده باشد
  • و….

اصول توانبخشی سالمندان و نگهداری صحیح از آنها3

خدمات توانبخشی سالمندان

بصورت کلی این خدمات در دسته بندی های متفاوت قرار می‌گیرد که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره شده است:

  • استفاده از خدمات پزشکی در منزل و خدمات پرستاری در منزل: برای اینکه عوارض ناشی از سالمندی کاهش داشته باشد و همچنین به پیشگیری از بیماری‌های شایع در این دوران کمک شود.
  • توانبخشی های اجتماعی: انجام خدمات پرستاری در منزل به افزایش سازگاری و حل مشکلات اجتماعی کمک می کند.
  • توانبخشی آموزشی: منجر به ارائه اصول زندگی سالم برای سالمند خواهد شد.
  • توانبخشی پزشکی: از اقدامات ساده تا پیشرفته پزشکی نظیر ویزیت پزشک متخصص در منزل، تزریق سرم در منزل، اجاره تجهیزات پزشکی و… استفاده می شود تا منجر به ارتقا و بهبود سطح کیفیت زندگی سالمند گردد.

در توانبخشی سالمندان می توان از ورزش های مناسبی استفاده کرد مثل یوگا، ورزش گلف، راه رفتن سالمند، انجام ورزش های هوازی، شنا برای سالمند، دوچرخه سواری.

آرین طب

در صورتی که تمایل دارید تا به انواع خدمات پرستاری در منزل و خدمات پزشکی در منزل دسترسی داشته باشید کافیست با مجموعه آرین طب ارتباط برقرار نمایید.

این مجموعه بی‌نظیر به صورت شبانه روزی آماده ارائه انواع خدمات نظیر ویزیت پزشک متخصص در منزل، تزریق سرم در منزل، نگهداری از سالمند در منزل، اداره تجهیزات پزشکی، مراقبت از کودک در منزل و…. می باشد.

آرین طب با بهره مندی از کادری مجرب و حرفه ای و با دارا بودن مجوز های لازم از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این اطمینان را به شما خواهد داد که خدمات با کیفیت را به شما ارائه می نماید.

اگر تمایل به خواندن مطالب پرستاری و پزشکی معتبر دارید از وبلاگ و مقالات پزشکی آرین طب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *