آیا برای اسکولیوز راه درمانی وجود دارد؟

آیا برای اسکولیوز راه درمانی وجود دارد؟

درمان اسکولیوز برحسب درجه و میزان انحراف متفاوت است. معمولاً پزشکان عارضه اسکولیوز را به دو دسته انحراف ساختاری و انحراف غیرساختاری تقسیم‌بندی می‌کنند. مورد اول به‌ دلیل انحرافات ستون فقرات بر اثر عوامل ژنتیکی و مورد دوم به دلایلی مانند عارضه‌های پزشکی و تصادفات اتفاق می‌افتد. اسکولیز در نوزادان و نوجوانان علائم مختلفی دارد؛ به ‌عنوان مثال در کودکان با علائمی مانند برآمدگی یک ‌طرفه قفسه سینه و خمش مداوم مواجه هستیم. در نوجوانان علائم اسکولیوز برحسب درجه آن متفاوت بوده و می‌تواند از لحاظ ظاهری بر روی شکل طبیعی بدن تأثیر منفی بگذارد. برای آشنایی بیشتر با انحراف ستون فقرات می‌توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید:

انحراف ستون فقرات چیست؟

بیماری اسکولیوز

بیماری اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات یکی از ناهنجاری‌هایی است که باعث ایجاد حالت انحرافی در ستون فقرات می‌شود. این بیماری معمولاً در سنین کودکی یا سال‌های ابتدایی نوجوانی اتفاق می‌افتد که  سن فرد بین ۲ تا ۱۰ سال می‌باشد. در این دوران که فرد با سرعت بالایی در حال رشد است، امکان انحراف ستون فقرات وجود دارد. دلایل مختلفی می‌تواند منجر به ایجاد این عارضه شود که از جمله این دلایل به صورت کلی می‌توان به بیماری‌های استخوانی، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از سوالات مهم این است که آیا برای اسکولیوز راه درمانی وجود دارد؟ خوشبختانه امروزه از راه‌های مختلفی می‌توان عارضه اسکولیوز را درمان کرد؛ البته درمان اسکولیوز در سنین پایین با روش‌های غیرجراحی نیز امکان‌پذیر است اما برای افراد بزرگسال بهتر است از روش‌های غیرجراحی با عنوان اصلاح و بهبود وضعیت استفاده کنیم نه درمان قطعی اسکولیوز.

 درمان اسکولیوز

افرادی که دچار عارضه اسکولیوز هستند می‌توانند با مراجعه به متخصص ارتوپدی یا ارتوپدی فنی از روش‌های مختلفی به درمان یا اصلاح اسکولیوز بپردازند. متخصص با توجه به موارد مختلفی مانند سن، علت انحراف ستون فقرات، میزان زاویه انحراف و شدت آن بهترین روش را انخاب می‌نماید. به همین دلیل برای درمان اسکولیوز نیاز است به متخصص مراجعه نمایید تا ایشان معاینه بالینی را انجام داده و نتایج آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها (MRI یا سی تی‌ اسکن) وضعیت شما را بررسی می‌نماید. معمولا روش‌های درمان و اصلاح اسکولیوز به دو دسته درمان غیرجراحی و جراحی تقسیم می‌شوند؛ در ادامه به بررسی روش‌های درمان و اصلاح اسکولیوز خواهیم پرداخت.

 گچ گرفتن

یکی از این راه‌ها که معمولاً در سنین پایین تجویز می‌شود، گچ گرفتن است. در این روش ستون فقرات نوزادان گچ گرفته می‌شود تا در پروسه رشد حالت طبیعی به خود بگیرد.

 استفاده از بریس

متداول‌ترین روش برای درمان اسکولیوز استفاده از بریس است. فرد مبتلا به اسکولیوز با تجویز پزشک می‌تواند از بریس به طور شبانه روزی و یا صرفا هنگام خواب استفاده کرده تا اثربخشی آن را در راه درمان اسکولیوز ببیند. بریس مزایای زیادی دارد که یکی از آنها، عدم محدود کردن فعالیت فرد است. بدین صورت که افراد با بستن آن حتی در طول روز، در انجام کارهای روزانه دچار مشکل نشده و مزاحمتی احساس نمی‌کنند.

بریس‌ها برحسب تجویز پزشک و نوع عارضه، نمونه‌های مختلفی جهت درمان اسکولیوز دارند. بریس میلواکی جزو قدیمی‌ترین و رایج‌ترین بریس‌ها بوده که از ناحیه گردن تا لگن برای فرد بسته می‌شود. از دیگر انواع بریس، بریس بوستون است که به ‌صورت یک تکه و از پشت بازو بسته می‌شود. نوع دیگر بریس جهت درمان اسکولیوز، بریس چارلستون است که جزو نمونه‌های قدیمی بوده و از یک ناحیه دچار خم شدگی است.

برای سفارش هر کدام از این بریس ها و یا حتی سفارش بریس متناسب با وضعیت بدنی خود می‌توانید از خدمات حرفه‌ای ارتوپدی فنی پاسارگاد استفاده کنید و قیمت بریس در نمونه‌های مختلف را ببینید. معمولاً بریس‌هایی که توسط مجموعه پاسارگاد فراهم می‌شوند از جنس پلاستیک پلی پروپن مقاوم بوده تا در زمان استفاده برای فرد مشکل ایجاد نکند و در کنار آن طول عمر و دوام بالایی داشته باشد.

درمان با ورزش و فیزیوتراپی

از دیگر روش‌های درمان اسکولیوز، انجام ورزش‌های اصلاحی بوده که به طور آهسته و پیوسته می‌تواند در درمان این عارضه کمک‌کننده باشد. از جمله این تمرینات می‌توان به تمرینات پل، کرانچ، پای نود درجه یا ایستاده، گهواره، سگ پرنده و موارد دیگر اشاره داشت. در بسیاری از موارد اصلاح اسکولیوز متخصص ارتوپدی فرد را به شرکت در جلسات فیزوتراپی دعوت می‌نماید. فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش محدودیت‌های حرکتی و رفع درد و  التهاب کمک نماید و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماید.

 جراحی

در موارد حادتر که بیماری اسکولیوز با هیچکدام از روش‌های قبلی درمان نشود و پیشرفت زیادی داشته باشد، متخصص ارتوپد برای درمان آن روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد. در این روش با اصلاح و تثبیت ستون فقرات انحراف را تا حد امکان کاهش داده تا بدن به وضعیت صحیح قرارگیری خود برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمان اسکولیوز می‌توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید:

درمان اسکولیوز بدون جراحی

عوارض اسکولیوز

درمان نشدن اسکولیوز عوارض منفی زیادی در زندگی فرد خواهد گذاشت. ازجمله این عوارض می‌توان به ایجاد مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی عروقی، کمردرد، مشکل در راه رفتن، کاهش فعالیت و دامنه حرکتی فرد، ایجاد تغییرات در شکل ظاهری بدن، درد دائمی و… اشاره داشت. به‌ همین منظور توصیه می‌کنیم که حتماً از روش‌های درمان اسکولیوز مانند استفاده از بریس کمک گرفته تا دچار عوارض این بیماری نشوید.

کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد تولیدکننده بریس

همان ‌طور که گفتیم بریس یک راهکار بسیار مناسب در راستای درمان اسکولیوز است. کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد به عنوان یکی از باسابقه‌ترین کلینیک‌ها در زمینه درمان اسکولیوز با بیش از ۲۰ سال تجربه و دانش روز دنیاست.‌ متخصصین کلینیک به کمک معاینه دقیق و ارزیابی وضعیت شما بهترین روش درمان اسکولیوز را به شما پیشنهاد می دهند. اگر این عارضه به کمک درمان‌های غیرجراحی مانند بریس و فیزیوتراپی برطرف شود دیگر نیازی نیست نگران جراحی ستون فقرات باشید. در صورتی که نیاز به بریس اسکولیوز داشته باشید، تکنسین‌های فنی پاسارگاد یک بریس اسکولیوز را با توجه به اندازه‌ها و وضعیت بدنی شما کاملا منحصربه‌فرد شما طراحی نموده و می‌سازند. درصورتی ‌که قصد سفارش بریس را دارید، می‌توانید قیمت بریس را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید و از تخفیف ویژه بازدیدکنندگان وبسایت پاسارگاد بهره‌مند شوید:

قیمت بریس اسکولیوز ساخته شده در کلینیک ارتوپدی فنی پاسارگاد با تخفیف ویژه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *