چرا بعد از ورزش نباید وزن کرد

بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق شویم

برخی افراد در پی کاهش وزن بعد از ورزش هستند، اما دریافتند که نه تنها وزن آنها کاهش نمی یابد، بلکه دچار افزایش نیز می شود. بنابراین دیدن این افزایش روی ترازو، ممکن است موجب ناامیدی آنها از تلاش شود ولی باید بدانید که این افزایش وزن ناچیز به چند دلیل علمی رخ می دهد.

گاهی اوقات علت افزایش وزن بعد از ورزش به دلیل التهاب، افزایش وزن عضلات، مصرف مکمل یا بسیاری موارد دیگر است که در ادامه به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

دلایل افزایش وزن بعد از ورزش

افزایش وزن عضلات

با توجه به نوع ورزش و رژیم غذایی شما، قدرت و حجم عضلاتتان افزایش می یابد. انجام ورزش های قدرتی و مصرف پروتئین کافی منجر به رشد عضله های شما شده که البته این موضوع می تواند به داشتن یک بدن قوی و سالم کمک کند.

حتی اگر ورزش های شما به منظور سوزاندن چربی های اضافی بدنتان باشد، شما باز هم با افزایش وزن مواجه خواهید بود. زیرا عضله با وجود اینکه فضای کمتری نسبت به چربی اشغال می کند، اما متراکم تر بوده و سبب زیاد شدن وزنتان می شود.

مصرف مکمل

برخی ورزش ها به خصوص ورزش های استقامتی، تمام گلیکوژن موجود در بدن را مصرف می کند. این می تواند علت اشتهای زیاد بعد از ورزش باشد. بنابراین مکمل ها و تغذیه های بعد از ورزش، مقدار زیادی کربوهیدرات وارد بدن کرده تا به بازسازی گلیکوژن کمک کند.

اما بدن انسان به ازای هر گرم گلیکوژن، سه گرم آب ذخیره می کند. بنابراین این حجم از ذخیره آب می تواند یکی از علت های بزرگ شدن شکم بعد ورزش باشد. همچنین برای پاسخ به این سؤال که بعد از ورزش چه بخوریم تا چاق شویم؟ مصرف انواع مکمل بعد از غذا باعث چاقی خواهد شد.

احتباس آب

زنان چند روز قبل و بعد از دوره قاعدگی، متوجه تورم شکم خود می شوند. تحقیقات نشان داده که حفظ مایعات بدن چند روز قبل از پریودی آغاز شده و در روز اول به حداکثر، و در اواسط فاز فولیکولی به پایین ترین مقدار خود می رسد. شما با وزن کشی قبل از پریودی و وزن کشی چند روز بعد از پریودی به صحت این گفتار پی می برید. فراموش نکنید که فعالیت های ورزشی می تواند به کاهش علائم قاعدگی کمک کند.

از دلایل دیگر حفظ آب در بدن، افزایش سدیم است. در این راستا خوردن غذاهای شور، تمایل شما را برای نوشیدن آب زیاد کرده بدون اینکه ادرار شما افزایش یابد. به همین دلیل آب اضافی در بدن تجمع یافته و موجب افرایش وزن می شود.

التهاب پس از ورزش

انجام تمرینات سخت، به خصوص اگر با وزنه باشد، به بافت عضلات آسیب می زند. بنابراین تا زمان ترمیم این بافت ها، دچار التهاب هستند. به این آسیب ماهیچه ای( موقت)، EIMD گفته می شود. که بعد از الگوی ورزشی جدید یا چالش برانگیز رخ می دهد. به دلیل تجمع گلبول های سفید خون در محل آسیب دیده، التهاب ایجاد می شود.

غذای هضم نشده سرشار از فیبر

پیش تر هم گفتیم که علت اشتهای زیاد بعد از ورزش، مصرف سوخت در بدن شماست. غذایی که بعد از ورزش می خورید، ممکن است حاوی مقداری فیبر باشد که تا هضم شدن کامل موجب افزایش وزن شما خواهد شد. درواقع فیبر به حفظ آب در روده بزرگ کمک کرده و عمل دفع را آسان می کند.

به‌طوری‌ که امکان دارد شما قبل از دفع متوجه افزایش وزن خود بعد از ورزش شده باشید اما فراموش نکنید که فیبر، ترانزیت کولون (روده بزرگ) را کاهش می دهد. پس نباید از مصرف آن پرهیز نمایید.

پالومبوییزم چیست؟

علت بزرگ شدن شکم بعد از ورزش چیست؟

شاید شما هم با دیدن شکم بزرگ یک ورزشکار به خصوص بدنساز، تعجب کرده باشید. چرا که تصور همه ما دیدن شکم های تخت و شش تکه در ورزشکاران است. بهتر است بدانید علت بزرگ شدن شکم بعد از ورزش، وجود بیماری نادری به نام پالومبوییزم است که با کشیده شدن و افزایش غیرطبیعی شکم نسبت به سینه در بدنسازان می شود.

به این معنی که عضلات دوطرف شکم ضخیم شده و باعث می شود بدنساز به سختی عضلات شکم یا عضلات راست را حفظ کند. هنوز دلیل موجهی برای این پدیده وجود ندارد، اما می توان گفت عوامل مؤثر بر پالومبوییزم، شامل ترکیبی از رژیم غذایی سخت است که عبارتند از:

  • مصرف غذاهایی با کالری و کربوهیدرات فراوان، به منظور افزایش حجم بدن
  • مصرف انسولین موجب تجمع آب در بدن شده
  • استفاده از هورمون رشد انسانی HGH

پالومبوییزم سبب ایجاد اختلال در سیستم قلبی عروقی، مشکلات کبدی، مشکلات پوستی، مشکلات هورمونی و اختلالات روانپزشکی می شود. توصیه شده با استراحت دادن به بدن و خود داری از مصرف مکمل های غیرطبیعی، نظیر آستروئیدها، انسولین و HGH، این بیماری را بهبود ببخشید.

علت افزایش وزن بدون افزایش سایز

از دیدگاه بسیاری از ما، افزایش وزن و چاقی همراه با ایجاد چربی های اضافه در ناحیه شکم، پهلو و ران هاست. اما در این بخش قصد داریم راهکارهایی را برای افزایش وزن بدون افزایش سایز معرفی کنیم.

درست است که خوردن نوشابه و مواد قندی، در کوتاه ترین زمان شما را چاق می کند. ولی در نهایت با مشکلاتی نظیر دیابت و چربی خون رو به رو خواهید شد. بهتراست تعادلی مابین عضلات و چربی ایجاد کنید تا بعد از افزایش وزن، تغییری در سایز شما رخ ندهد. و سلامتی خود را حفظ کنید.

بهترین زمان وزن کشی چه زمانی است؟

بدن ما در طول روز، با فرآیندهای متابولیسم و سوخت و ساز، دائماً دچار تغییر وزن می شود. زمان هایی که شما در حین وزن کشی با عددی غیرواقعی رو به رو خواهید شد، قبل و بعد خواب، بعد از تمرین، بعد از خوردن غذا، قبل و بعد زایمان یا در طول قاعدگی است.

پس در این صورت، مناسب ترین زمان برای وزن کشی چه زمانی است؟ مشخص شده که اول صبح، قبل از صرف صبحانه و بعد از دستشویی رفتن، بهترین زمان برای وزن کشی بوده؛ چرا که بدن فرصت پاکسازی و برگشتن به تنظیمات اولیه را داشته و تحت تأثیر هیچ غذا و فعالیتی نیست. البته نکات دیگری وجود دارد که وزن کشی شما را تصحیح می کند و عبارتند از:

  • وزن کشی بدون لباس و لوازم اضافه
  • برنامه وزن کشی را به صورت منظم انجام دادن (مثلا هر ۲۰ روز یک بار، در یک ساعت مشخص)
  • استراحت کافی قبل از وزن کشی
  • خود داری از تغذیه قبل از وزن کشی

اما سؤالی که اکثر ورزشکاران دارند، این است که بعد از وزن کشی چه بخوریم؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت معمولا برای هر بدن با هر وزنی، تغذیه متفاوتی در نظر گرفته می شود اما به طور کلی مواد غذایی دارای کربوهیدرات، یکی از تغذیه های مناسب برای چاق شدن پس از ورزش است. افزون بر آن، نوشیدن آب فراوان در حین و بعد از ورزش و وزن کشی موجب عملکرد بهتر بدن و بازسازی عضلات شما می شود.

مکمل کربوهیدرات، پروتئین و چربی در حد نیاز، از توصیه های ما به افرادی است که در پی افزایش وزن بعد از ورزش اند.

علت بزرگ شدن شکم بعد از ورزش

جمع بندی

ورزش کردن فواید جسمانی و روحی بیشماری را برای افراد به ارمغان می آورد. اگر از برنامه ورزشی خاصی در طول روز پیروی می کنید، قطعا خواهید دید که انرژی شما به طور معجزه آسایی برای انجام فعالیت هایتان افزایش می یابد و به دلیل تناسب اندام خود از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید بود.

در این مقاله تلاش کردیم پاسخگوی سؤال ات شما در زمینه ورزش و تغذیه، دلایل افزایش وزن بعد از ورزش، تغذیه مناسب قبل و بعد ورزش برای افزایش وزن و بهترین زمان وزن کشی باشیم. و راهکارهایی را جهت افزایش وزن بدون تغییر سایز ارائه دهیم. امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد.

منبع خبر مارکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *