مزایای استفاده از کفش و کفی طبی

مزایای استفاده از کفش و کفی طبی

ما سعی داریم در این مقاله شمارا با مزایای استفاده از کفش و کفی طبی آشنا کنیم و به همین دلیل از خانم دکتر فولادوند، متخصص ارتوپد فنی کلینیک کوشا در تهران کمک گرفتیم. کفش و کفی طبی در دست وسایل پزشکی قرار می‌گیرند که امروزه برای اصلاح و درمان یا جلوگیری از پیشرفت بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی از این دو استفاده می‌شود پس با ما همراه باشید تا با مزایا و کاربرد کفش و کفی طبی آشنا شوید.

 

کفش و کفی طبی

شاید برای شما هم پیش‌آمده که دوستانتان از شما درخواست کرده‌اند که کفش و کفی طبی یا همان ارتوپدی را امتحان بکنید و از تأثیر بسزای آن‌ها برای رفع مشکلات مچ و پاشنه پا، زانو، کمر (ستون فقرات) و لگن گفته باشند.

بر اساس مشکلی که فرد دارد می‌تواند اقدام به تهیه و خرید کفی یا کفش طبی بکند، گاهی نیاز نیست که حتماً شما کفش طبی یا ارتوپدی تهیه کنید و فقط می‌توانید با گذاشتن کفی طبی در کفش‌های خود به‌راحتی قدم بردارید و لذت ببرید.

 

تفاوت کفی طبی با کفی‌های آماده ؟!

باید بدانید فرق کفی طبی با کفی‌های آماده از زمین تا آسمان است، چرا؟؟ چون کفی‌های آماده‌ای که به اسم کفی طبی در سطح شهر، کفش‌فروشی‌ها و حتی در بعضی از داروخانه‌ها بفروش می‌رسد اکثراً طبی نیستند و فقط تعداد معدودی کفی آماده در بازار وجود دارد که در لایه کفی آن‌ها از جنس مرغوبی استفاده‌شده، بااین‌حال همین کفی‌ها هم استاندارد نیستند.

کفی طبی استاندارد یا همان کفی طبی ارتوپدی به کفی گفته می‌شود که بر اساس شرایط هر فرد و به‌طور اختصاصی ساخته شود تا فرد بتواند جدا از احساس راحتی از راه رفتن و ورزش کردن، بتواند از ایجاد مشکلات بیشتری مثل درد زانو یا کمر، آرتروز و… جلوگیری کند. به‌طور جد تمام افرادی که از کفی‌‌های غیراستاندارد استفاده کرده‌اند در لحظه اول پوشیدن کفی طبی تفاوت را احساس می‌کنند.

برای ساخت کفی طبی ارتوپدی، ما کلینیک کوشا را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از بهترین مراکز ارتوپد فنی کشور و تهران است در این کلینیک با استفاده از اسکن کف پا (بدون اشعه خطرناک) به اطلاعاتی چون طول پا، میزان وزن‌ گیری در نقاط تحت فشار، قوس کف پا، مقدار انحراف پاشنه و… به دست می‌آورند و با این داده‌ها اقدام به ساخت کفی طبی مخصوص هر فرد می‌کنند، این امر نیازمند آن است که شما حتماً به این کلینیک مراجعه کنید.

ضمناً بعضی از بیمه‌های تکمیلی، هزینه‌های تهیه کفی و کفش طبی را پوشش می‌دهند البته این بیمه‌ها فقط به دلیل بیماری و تجویز متخصص و معتمد آن بیمه که تأیید کند شما به دلیل بیماری‌های بالا نیاز به استفاده از این کفی‌ها دارید، هزینه را به شما برمی‌گردانند.

 

اهمیت کفش و کفی طبی

از اهمیت کفش و کفی طبی می‌توان به این اشاره کرد که نه‌تنها راه‌حل پیشگیرانه‌ای در برابر عوارض صافی کف پاست بلکه از هردو آن‌ها برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پا می‌توان استفاده کرد.

این کفش و کفی‌های ارتوپدی با قرار دادن پا در حالت طبیعی واصلی خود کمک می‌کنند تا عضلات پا و مچ پا تقویت شوند و این کار به این صورت انجام می‌دهد که حرکت استرس‌زا ساختار پا و مچ پا به‌ویژه قوس کف پا را در حالت صافی کف پا اصلاح می‌کند.

جدا افرادی که کف پای صاف دارند افراد دیگر هم می‌توانند از کفش و کفی ارتوپدی استفاده کنند و هر دو آن‌‌ها به شما کمک می‌کند که در هنگام قدم زدن، دویدن و حتی ورزش کردن احساس بهتری داشته باشید و دورتر خسته شوید، چون خودتان هم می‌‌دانید که کفش‌هایی که از بازار تهیه می‌کنید، به هیچ وجه قوس کف پای شما رو پشتیبانی و پوشش نمی‌دهند، اهمیت کفش و کفی طبی در همین است که استرس و فشار را از روی پاهای شما برمی‌‌دارد.

 

کاربرد و مزایای کفش و کفی طبی

در این قسمت شما با کاربرد و مزایای کفش و کفی طبی به طور خلاصه آشنا می‌شوید و ابتدا به‌صورت موردی به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ کفش و کفی ارتوپدی در بیماری‌های چون انحراف مچ و پاشنه پا، صافی کف پا، اصلاح زانوی ضربدری، قوس زیاد در کف پا، دیابت و نوروپاتی دیابت، آرتروز و خار پاشنه به اصلاح و درمان آن‌ها کمک می‌کند‌. همچنین افرادی که به دنبال تسکین درد ناشی از التهاب تاندون آشیل هستتند، می‌توانند از کفی‌های ارتوپدی بهره ببرند.

جدا از موارد بالا افرادی هم که حتی به هیچ‌گونه بیماری مبتلا نیستند هم می‌توانند از مزایای کفش و کفی طبی کلینیک کوشا که می‌توان از آن‌ها نام برد: بهبود جریان خون، کاهش پا درد و مدت‌زمان خستگی استفاده بکنند.

 

تأثیر کفش و کفی ارتوپدی بر روی صافی کف پا و انحراف پاشنه

زمانی که خط وزن به علت ایجاد و شکل گرفتن صافی کف پا تغییر می‌‌کند و از طرفی به دنبال صافی کف پا هم‌انحراف پاشنه به وجود می‌آید و زانوها راستای صحیح خود را از دست می‌دهند و باگذشت زمان دفورمه می‌شوند. کفش و کفی ارتوپدی این مشکل را به راحتی رفع می‌کند و به‌راحتی انحراف پاشنه را درمان و اصلاح می‌کند و خط وزن را به حالت اولیه خود برمی‌گرداند.

 

تأثیر کفش و کفی طبی برروی دیابت و نوروپاتی دیابتی

برای ساخت کفش و کفی دیابتی همواره از مواد سبک، نرم و ضد حساسیت استفاده می‌شود، همچنین قسمت پنجه کفش‌های دیابتی پهن‌تر از کفش‌های معمولی است و همین امر باعث می‌شود در هنگام پوشیدن کفش‌ها فرد احساس راحتی داشته باشد و هیچ‌گونه فشاری را روی پا تحمل نکند. کفش‌های دیابتی به شکلی ساخته می‌شوند که تمام قسمت‌های پا را به‌خوبی محافظت کند.

 

تأثیر کفش و کفی ارتوپدی برروی درد کف پا

درد کف پا می‌تواند دلایل مختلف و متفاوتی از قبیل صافی کف پا، کشیدگی و خشکی مفصل پا، آرتروز زانو، دردهای ستون فقرات و کمردرد و… داشته باشد که باید به طور دقیق بررسی شود که نیازمند این است شما حتماً به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه کنید.

اما برگردیم به سر صحبت خودمان کفش و کفی ارتوپدی تأثیر بسزایی بر روی درد کف پا دارد و می‌توان به‌وسیله آن اکثر این دردها را به علت روش ساخت و نوع مواد به‌کاررفته در آن‌ها، کاهش داد و کنترل کرد.

 

تأثیر کفش و کفی ارتوپدی بر روی زانوی ضربدری

هنگامی‌که به علت تغییر و به هم خوردن خط وزن و تغییر نحوه صحیح قرار گرفتن زانوها، زانوی ضربدری شکل می‌گیرد. تا زمانی که درجه انحراف کم و پایین است، با ساخت کفی مناسب می‌شود بدن را در حالت درست قرارداد چون زمانی که زانوها ضربدری است پاشنه‌ها به خارج کشیده می‌شوند اما با استفاده از کفی یا کفش مناسب می‌شود، این حالت را تغییر داد و اصلاح کرد.

اما گاهی به تنهایی استفاده کفش و کفی ارتوپدی برای اصلاح و درمان زانوی ضربدری کارآمد نیست و باید از زانوبندهای اصلاحی برای این‌گونه افراد ساخته و بکار گرفته شود.

 

تأثیر کفش و کفی طبی برروی قوس زیاد

زمانی که قوس پا از حالت طبیعی خود بیشتر باشد، وزنی را که وظیفه این بخش از پا بود که تحمل کند بر روی دیگر قسمت‌های کف پا می‌افتد و فشار بیشتری به مابقی اعضاء وارد می‌شود. قوس زیاد کف پا برخلاف صافی کف پا است و دقیقاً اقداماتی که برای ساخت کفی و کفش ارتوپدی صافی کف پا انجام می‌شود، برعکس برای ساخت این کفش یا کفی هم صورت می‌گیرد.

 

تأثیر کفش و کفی استاندارد بر روی آرتروز زانو

همان‌طور که می‌دانید منظور از آرتروز زانو، ساییدگی زانو است که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در این بیماری هم کفی یا کفش‌های طبی می‌توانند با اصلاح خط وزن نقش پررنگی در کاهش درد و کنترل آرتروز و ساییدگی زانو داشته باشند.

 

تأثیر کفش و کفی طبی بر روی خار پاشنه

اگر پاشنه پا شما یا اطرافیانتان درد می‌کند، به‌احتمال‌زیاد این درد به خاطر خار پاشنه است. خانم دکتر فولادوند و همکارانشان می‌توانند با ساخت کفش و کفی، از شکل گرفتن دردها در این قسمت با توزیع فشار برروی مابقی اعضاء پا، جلوگیری کنند.

 

تفاوت کفی طبی کلینیک ارتوپدی فنی کوشا با دیگر مجموعه‌ها

باوجود پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی، بااین‌حال هنوز مجموعه‌ها و مراکزی در ایران ما وجود دارند که برای ساخت کفی طبی از قالب‌گیری پا با گچ استفاده می‌کنند که جدا از زمان‌بر بودن این روش هزینه‌ بیشتری را نیز به همراه دارد اما در کلینیک کوشا همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم با بهره‌گیری از دستگاه اسکن کف پا از تمام زوایا کف پا را بررسی می‌شود تا بهترین کفی طبی در اختیار شما قرار بگیرد و برای ساخت کفش و کفی‌های ارتوپدی بالا نقش اصلی را همین دستگاه اسکن پا بازی می‌کند.

همچنین کلینیک ارتوپد فنی کوشا برای ساخت انواع کفی ارتوپدی مثل کفی CNC و کفی سیلیکونی از بهترین مواد موجود در کشور استفاده می‌کند که باعث طول عمر بیشتر کفی‌های طبی ساخته‌شده در این کلینیک می‌شود.

لازم است بدانید به خاطر تنوع بالای کفش و کفی‌های ارتوپدی و نحوه کاربرد آن‌ها، قیمت مشخصی ندارند و تازمان معاینه قیمت تعیین نمی‌گردد.

در انتها…

شما می‌توانید برای سفارش کفش و کفی طبی و همچنین آشنایی بیشتر با خدمات و رسالت این کلینیک متن زیر را در گوگل جستجو کنید و برروی اولین نتیجه کلیک کنید:

کلینیک ارتوپدی فنی کوشا

2 دیدگاه

  • سینا, 4 فروردین, 1402 @ 8:22 ق.ظ پاسخ

    پا قلب دومه

  • سمیه, 16 فروردین, 1402 @ 7:36 ق.ظ پاسخ

    سفیده خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *