ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا ونیر کامپوزیت دندان؟

ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا ونیر کامپوزیت دندان؟

در هنگام بررسی انواع روش‌های زیباسازی دندان‌ها، لمینت دندان و ونیر کامپوزیت به عنوان روش‌های ترمیمی برای بهبود ظاهر دندان‌ها، گزینه‌های بسیار مناسبی به حساب می‌آیند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این تصمیم بایستی مورد توجه قرار بگیرد، ماندگاری این ترمیم‌ها است. در ادامه ما به بررسی این که آیا ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا ونیر کامپوزیت پرداخته و ضمن معرفی لمینت دندان و ونیر کامپوزیت، عواملی که در ماندگاری این دو روش ترمیمی تأثیر دارند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در شیراز، یک پوسته نازک از مواد است که برای اصلاح برخی از نقص‌های دندان‌ها، مانند فواصل بین دندان‌ها، تغییر رنگ و شکستگی، روی سطح ظاهری دندان قرار می‌گیرد. این روش در حوزه دندانپزشکی ترمیمی زیبایی در کلینیک‌های دهان پزشکی و دندان پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر بهبود ظاهر دندان‌ها، با ترمیم و افزایش استحکام از آن‌ها محافظت می‌کند. لمینت دندان دارای مقاومت بسیار بالایی است و با وارد شدن بر روی سطح دندان، به ساختار آن‌ها آسیب جدی‌ای نمی‌زند.

البته در اکثر موارد، لمینت دندان نیاز به تراش دادن دندان ندارد، مگر در مواردی که دندان‌ها دارای ناهمواری و نامرتبی بسیار زیادی باشند. این نوع عمل زیبایی دندان دارای مراحل زیادی است که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشاوره با دندانپزشک

در این مرحله، با دندان پزشک خود مشاوره می‌کنید تا اهداف زیبایی و درمانی خود را مطرح کنید. دندان پزشک نیازهای شما را بررسی کرده و گزینه‌های مختلف را برای شما توضیح می‌دهد. توصیه می‌شود این مورد را سرسری نگرفته و به توصیه‌ها و گوشزدهای پزشک معالج توجه داشته باشید تا پس از انجام فرایند لمینت، به نتیجه ایده‌آل دست یابید.

آماده سازی دندان

در این مرحله، یک قسمت کوچک از سطح جلویی دندان برای جا گذاشتن لمینت تخریب می‌شود. این کار باعث می‌شود لمینت به‌صورت محکم‌تری به دندان متصل شود. در حقیقت این امر شامل حذف یک لایه بسیار نازک از اطراف دندان‌ها (حدود 0.5 میلی‌متر) و ایجاد یک سطح خشن برای چسب لمینت است.

گرفتن اندازه دندان

پس از آماده سازی، دندان پزشک اندازه دقیق دندان‌های شما را می‌گیرد. این اندازه گیری‌ها به تولید کننده لمینت ارسال می‌شود تا لمینت‌ها را بر اساس ابعاد دقیق دندان‌های شما تهیه کنند. با انجام صحیح این مرحله، دندانهای شما تا اخر امر بی‌نیاز از درمان مجدد می‌شود.

انتخاب رنگ

رنگ لمینت‌ها معمولاً با دندان‌های شما هماهنگ می‌شوند. این امر نیاز به دقت بالا در انتخاب رنگ دارد تا لمینت‌ها به صورت طبیعی و هماهنگ با دندان‌های طبیعی شما نمایان شوند. البته در بسیاری از موارد ممکن است افراد به دلخواه، رنگ روشن‌تری نسبت به رنگ طبیعی دندان‌های خود را برگزینند.

پیش آزمایش

پیش از چسباندن لمینت به دندان‌ها، یک پیش آزمایش انجام می‌شود. در این مرحله، دندان پزشک ممکن است، ماده نهایی را بر روی دندان‌ها قرار دهد تا از مطابقت رنگ و شکل آن با باقی دندان‌های شما اطمینان حاصل کند.

ترکیب لمینت

لمینت‌های دندان معمولاً در آزمایشگاه تهیه می‌شوند. آن‌ها به اندازه دقیق دندان‌های شما ساخته می‌شوند و رنگ آن‌ها با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ می‌شود.

چسباندن لمینت

پس از تایید نهایی، لمینت‌ها با استفاده از چسب خاص و مواد چسبنده به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. این کار با استفاده از نور خاص (کیور لایت) انجام می‌شود که باعث سفیدتر شدن چسب می‌شود. لمینت‌های دندان به دنبال بهبود ظاهر دندان‌ها، تصحیح شکل یا رنگ آن‌ها، پوشش دادن به دندان‌های شکسته یا ناهموار، و ایجاد یک لبه قابل رؤیت برای دندان‌ها هستند.

تنظیم و اصلاح

بعد از چسباندن لمینت، دندان‌پزشک ممکن است تنظیمات نهایی را انجام دهد. این امر شامل تنظیم شکل و طول لمینت فوری و اطمینان از تناسب و سازگاری آن با دندان‌های کناری می‌شود.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان در شیراز یک نوع ترمیم زیبایی دندان است که از مواد کامپوزیت استفاده می‌کند. این تکنیک برای تصحیح نقائص ظاهری دندان‌ها، افزایش جذابیت لبخند و بهبود شکل و رنگ دندان‌ها به کار می‌رود. ونیرها به صورت لایه نازک و سفتی بر روی سطح ظاهری دندان قرار می‌گیرند و می‌توانند فواصل بین دندان‌ها، شکل نامطلوب دندان‌ها، رنگدهی ناهمگن و شکستگی‌های کوچک را پوشش دهند.

ونیرهای کامپوزیت از مواد رزینی مانند مواد کامپوزیت دندانپزشکی ساخته می‌شوند. این مواد قابل انعطاف بوده و به دندان‌ها چسبیده و سپس با استفاده از نور UV یا لیزر تقویت می‌شوند. به دلیل نازکی ونیرهای کامپوزیت، نیاز به تراش دادن حداقل دندان وجود دارد و این یک مزیت مهم این روش به حساب می‌آید. از ونیر کامپوزیت به عنوان یک راه حل سریع و کارآمد برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود و معمولاً در چند جلسه دندانپزشکی قابل اجرا است.

ماندگاری لمینت دندان بیشتر است یا ونیر کامپوزیت؟

ماندگاری لمینت دندان و ونیر کامپوزیت به عوامل متعددی مرتبط است و نمی‌توان یک قضیه کلی برای همه افراد تعیین کرد. البته ناگفته نماند که انتخاب کلینیک دندانپزشکی نیز تاثیر زیادی در مدت زمان ماندگاری دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر روی ماندگاری کامپوزیت یا لمینت دندان خواهیم پرداخت.

نحوه مراقبت و بهداشت دهان

مراقبت مناسب از دندان‌ها و لثه با توجه به دستورالعمل‌های دندانپزشکی می‌تواند به ماندگاری بهتر لمینت دندان و ونیر کامپوزیت کمک کند. بنابراین به منظور تضمین ماندگاری لمینت یا کامپوزیت، بهتر است همواره مراقبت از دهان خود را در الویت قرار دهید.

نوع مصرف غذا و نوشیدنی‌ها

به صورت کلی استفاده از انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تاثیری بر روی کیفیت و رنگ کامپوزیت یا لمینت دندان ندارد. اما بهتر است تا حد امکان از مصرف مود غذایی سفت و شکننده خودداری نمایید.

تعداد، نحوه قرار گیری مواد و نوع مواد استفاده شده

علاوه بر موارد ذکر شده، تعداد و نحوه قرارگیری مواد لمینت یا کامپوزیت تاثیر بسیار زیادی بر مدت زمان ماندگاری آن‌ها دارد. علاوه بر این موارد، به منظور تضمین ماندگاری این ترمیم‌ها، بایستی از باکیفیت بودن مواد استفاده شده و باتجربه بودن دکتر دندانپزشک اطمینان حاصل نمایید.

باتوجه به موارد ذکر شده، عموماً لمینت دندان‌ها به دلیل استفاده از مواد سخت‌تر معمولاً ماندگاری بیشتری نسبت به ونیرهای کامپوزیت دارند. اما این تجربه برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد، و دندانپزشک شما می‌تواند مشاوره بهتری ارائه دهد.

سخن پایانی

باتوجه به موارد ذکر شده، لمینت و ونیر کامپوزیت دو مورد از بهترین روش‌ها برای زیباسازی و ترمیم دندان‌ها هستند که امروزه در بسیاری از کلینیک‌های دهان پزشکی و دندان پزشکی مورد استفاده قرار می‎گیرند. البته لازم به ذکر است که به منظور اطمینان از ماندگاری این نوع اعمال زیبایی، بهتر است پیش از هرچیز از باکیفیت بودن مواد مورد استفاده و به بهترین متخصص لمینت دندان شیراز مراجعه نمایید. شما همچنین می‌توانید به منظور دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت کلینیک دهان پزشکی و دندانپزشکی نگین شیراز مراجعه نمایید. و درخواست مشاوره آنلاین در زمینه لمینت دندان و ونیرکامپوزیت دندان را ثبت نمایید.

آدرس وب سایت: neginclinicshiraz.com

آدرس کلینیک: شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران – ساختمان پزشکی ابن سینا، طبقه 4 واحد18

شماره تماس:  07136276287 – 09900439004

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *