درمان قطعی اندومتریوز پیدا شد!

اندومتریوز یک بیماری رحمی در بین خانم هاست که حدود شش تا ده درصد خانم ها به آن مبتلا هستند. این بیماری علائم و نشانه هایی دارد و در صورت تشخیص به موقع، با روش های مختلف قابل درمان است. ما در این مطلب قصد داریم به درمان اندومتریوز پرداخته و روش های درمان اندومتریوز را معرفی کنیم.

دارو درمانی

برای درمان اندومتریوز روش های مختلفی وجود دارد. به طور معمول ابتدا پزشک متخصص زنان درمان دارویی را پیشنهاد می کند و در صورت برطرف نشدن علائم و یا پیشرفت بیماری درمان با جراحی انجام می شود. داروهایی که برای درمان اندومتریوز تجویز می شوند عموما داروهای مسکن و ضد درد خصوصا در دوران قاعدگی هستند.

همچنین داروهای هورمونی برای جلوگیری از تشکیل بافت جدید در رحم تجویز می شود. البته داروهای هورمونی بیشتر مناسب افرادی است که تمایل به بارداری ندارند. هورمون های پیشگیری از بارداری، آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین، آمپول های ضد بارداری، مهارکننده های آروماتاز و برخی داروهای دیگر با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک متخصص زنان در درمان اندومتریوز استفاده می شوند و در نهایت پزشک به سراغ روش هایی مانند لاپاراسکوپی کردن رحم میرود.

هورمون درمانی

سلول های مشابه آندومتریوز نسبت به هورمون های دیگر حساس هستند. این هورمون ها به تغییرات استروژن و پروژسترون در طول دوران قاعدگی معمولا واکنش نشان می دهد. این حالت معمولا با درد و خونریزی همراه است. با هورمون درمانی می توان مانند دارو درمانی دردهای شکمی را تا حدودی کاهش داد. در این نوع بیماری به دلیل افزایش و یا کاهش هورمون های زنانه، بافت آندومتر در رحم افزایش می یابد. زمانی که بافت ضخیم تر شود، خونریزی و درد بیشتری برای فرد ایجاد می شود. هورمون تراپی کمک می کند تا رشد اندومتر کاهش یابد و درد شکمی کمتر شود. این روش برای برخی از افراد درمان قطعی اندومتریوز محسوب می گردد.

 

پروژستین از جمله هورمون های مشابه پروژسترون است که می تواند رشد آندومتریوز خارج از رحم را تا حدود زیادی مهار کند. گنادوتروپین ها هم از جمله هورمون های مغزی هستند که می توانند آزاد شدن هورمون در سایر ارگان ها همچون تخمدان ها را تا میزان زیادی کنترل کنند. قرص های پیشگیری از بارداری هم از جمله قرص های هورمونی هستند که می توانند در هورمون درمانی اندومتریوز موثر واقع شوند. معمولا در این روش پزشکان توصیه می کنند تا چندین ماه به طور پی در پی قرص ضد بارداری مصرف شود.

لاپاراسکوپی

روش دیگر برای تشخیص این بیماری روش لاپاراسکوپی نام دارد. در این روش بیمار در اتاق عمل بیهوش می شود و لوله ای که دارای دوربین بسیار کوچکی است را وارد شکم بیمار می کنند. با این کار می توانند اطلاعات دقیق با جزئیات در مورد محل قرارگیری اندومتریوم و اندازه و تعداد کیست ها به دست بیاورند. از طریق لاپاراسکوپی اندومتریوز می توان نمونه برداری از بافت داخل و یا خارج از رحم را هم انجام داد. با انجام این کار پزشک متخصص زنان به این نتیجه می رسد که آیا بیمار مبتلا به بیماری اندومتریوز هست یا نه و روش درمان مناسبی را با توجه به شرایط بیمار و وسعت بیماری برایش تجویز می کند.

لاپاراتومی

یکی از روش های درمان اندومتریوز جراحی لاپاراتومی است که کمتر از روش لاپاراسکوپی رواج دارد. در این عمل جراحی برش بزرگی روی شکم ایجاد می کنند و وصله اندومتریوز را از روی رحم بر می دارند. اگر درد شدید شکم همچنان وجود داشته باشد، عمل هیسترکتومی که همان خارج کردن رحم است انجام می شود. در بعضی از مواقع لازم است که لوله های فالوپ و تخمدان ها هم تخلیه شوند. به طور کلی لاپاراتومی را جز آخرین روش های درمان اندومتریوز می دانند.

 

هیسترکتومی

اگر اندومتریوز روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد و دردهای شکمی فرد را از پای در آورد و سایر روش های درمان اندومتریوز جواب ندهد، پزشک دستور جراحی هیسترکتومی را می دهد. این عمل جراحی همان خارج کردن رحم به طور کامل است. در این روش اگر تخمدان ها باقی بمانند احتمال 50 درصدی دارد تا دوباره اندومتریوز بازگردد. اگر تخمدان ها هم به همراه رحم تخلیه شوند، فرد جایگزینی هورمونی انجام دهد، چرا که یائسه می شود. توصیه می کنیم قبل از هر یک از این اقدامات و روش های درمانی با چند پزشک متخصص مشورت کنید و در نهایت کاری را انجام دهید که پزشکان روی آن تاکید ویژه دارند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر اعظم مهدوی به آدرس www.dr-amahdavi.ir   مطرح کنید. دکتر مهدوی خدمات دیگری مانند عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان، درمان نازایی، درمان بیماری های زنان و …. را با جدید ترین روش ها انجام میدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *